فرمانده میدانی کیست؟

[ad_1]

اولین اردو از پنج اردوی علیرضا زاکانی شهردار تهران که قرار بود برای رفع چالش های تهران آغاز شود، اردوی اجتماعی بود. علیرضا زاکانی در دوران تصدی شهرداری تهران بیش از هر چالش دیگری در تهران به دنبال تغییر چهره شهر است. و به گفته او دامن شهر لکه رنگ پریدگی را پاک می کند.

آسیب هایی مانند معتادان متجاهر و کودکان کار وجهه شهر را در عرصه اجتماعی مخدوش می کند، ما به گونه ای به آنها و خانواده هایشان خدمت می کنیم که بتوانیم آنها را شکل داده و به جامعه بازگردانیم. اما قرار است در این حوزه چه اتفاقی بیفتد؟ ساختار اردوگاه اجتماعی چگونه است؟ بودجه برای آن چقدر است؟ با وجود اینکه اولین جلسه قرارگاه اجتماعی در استانداری تهران برگزار شد، ریاست این قرارگاه بر عهده استانداری است یا شهرداری؟

اعضای شورای شهر تهران اطلاع چندانی از جزییات این کمپ ندارند، به طوری که برخی از اعضای شورای شهر می گویند به همان اندازه که شهردار به شورای شهر توضیح داده از این کمپ اطلاع دارند. فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) با حضور در شورای شهر تهران از ورود سپاه به حوزه آسیب های اجتماعی خبر داد و طی هفته های آینده به محله هرندی منتقل می شود. منع رفت و آمد وجود دارد. آیا با فعالیت های اردوگاه اجتماعی سازگار است؟

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر که از نزدیکان زاکانی در این شورا است، آغاز اردو و فعالیت های بسیج همجوار از پنجم آذرماه را بخشی از آن دانست. فعالیت های اردوگاه اجتماعی : N همچنین برای من مشخص نیست، بسیج، سپاه، بهزیستی، کمیته امداد و ستاد اجرایی همگی جزو اردو هستند و کمک خواهند کرد. اما این سازمان ها از قبل در منطقه فعالیت می کردند و وظایف خود را داشتند. قرارگاه شهید اسدالله، قرارگاهی در هرندی است که متعلق به سپاه تهران است و مدت‌هاست فعالیت دارد.

سپاه در این چهار سال کار خاصی برای منطقه نکرده است. وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از اعضای شورای شهر تهران از ساختار پایگاه اجتماعی بی اطلاع هستند، می گوید: طرح های اولیه بر مبنای اجتماعی ارائه شده است. جلسات منظمی با معاونین داریم و برنامه دقیق تر، عملیاتی و نهایی آن اعلام خواهد شد.

نادعلی همچنین درباره محل قرارگیری شهرداری تهران در کمپ و اینکه پایگاه اجتماعی متعلق به استانداری است یا شهرداری تهران توضیح می دهد: ریاست جمهوری یک چیز است، جلب توجه چیز دیگری است. این نمی تواند اتفاق بیفتد. البته کلمه ای که من استفاده می کنم خوشمزه است و قانونی نیست. من معتقدم این موضوع مربوط به شهرداری تهران است. این را به این دلیل می گویم که عریض ترین مجموعه در سطح شهر شهرداری تهران است. امکانات آن، از منطقه به منطقه و غیره. و نکته دوم تنوع خدمات آن است. متاسفانه شرایط چندان مناسبی برای خدمات شهری در این مناطق نیست. مخازن دو بار در روز تمیز می شوند. اما بلافاصله تمام زباله ها توسط معتادان و چوب های خواب از سطل زباله به بیرون پرتاب می شود. در این صورت خدمات محله پیچیده تر و تخصصی تر است. من معتقدم فقط شهرداری تهران می تواند این کار را انجام دهد. نادعلی به فلسفه ایجاد اردوگاه اجتماعی نیز اشاره می کند و می گوید: ماجرای اردوگاه اجتماعی از آنجا نشات می گیرد که معتقدیم شهرداری به تنهایی نمی تواند همه ضررها را تحمل کند. پیش از این گفته شد که شهرداری نباید هیچ باری را به دوش بکشد. اما الان می گوییم شهرداری باید مشارکت کند. اما او به تنهایی نمی تواند این بار را تحمل کند و دستگاه های دیگری نیز در این زمینه کار دارند. هر سازمان دولتی یا غیردولتی، NGO و گروه مردمی همه مشارکت‌ها را دارد و در این شکل وارد سهم دولت می‌شویم و قاعدتاً سازمانی که بیشتر به مناطق شهری می‌آورد مدیریت شهری است.

به گفته نادعلی، پایگاه اجتماعی که زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می کند، محدود به هرندی نخواهد بود. پنج موضوع جدی در تهران وجود دارد که به گفته مدیران شهری برای همه آزاردهنده است. مثل فرحزاد، خلزیر، اسلام آباد، خاک سفید و شوش و هرندی هنوز مصدومیت های گذشته دارند. معاون اجتماعی شهردار تهران می گوید: تعداد معتادان متجاهر در چند سال اخیر نه تنها کاهش نیافته است. حتی بیشتر هم رشد کرده است. در گذشته این زخم ها در نقاط خاصی دیده می شد. اما اکنون در بسیاری از نقاط شهر افزایش یافته و این صحنه های دروغین در نقاط مختلف شهر دیده می شود. شهردار تهران بر این عقیده است که باید برخورد انسانی با این موضوع داشته باشیم و نمی خواهیم در این موضوع از واژگان استفاده کنیم و سعی می کنیم در سیاست های خود ساماندهی را در نظر بگیریم.

معاون شهردار تهران می افزاید: شاید نیاز به جمع آوری معارفه های ساماندهی باشد. اما ما با طرح های ضربتی که خودباختگی هستند مخالفیم. یعنی ما تعداد زیادی از هموطنانمان را در یک مکان جمع می کنیم و همین تجمع است که باعث می شود احساس کنیم رفتارمان به اندازه کافی دقیق نیست و نمی توانیم کاری را که می خواهیم درست انجام دهیم. ما فکر کردیم مثلثی ساماندهی شود که یک ضلع آن باید دارای نهادها و تجهیزاتی باشد که در ابتدا با نهادهای دولتی ارتباط داشتیم و نهادها یا مسئول هستند یا مشتاق آن هستند. زیرا برخی از سازمان ها وظیفه ای ندارند. اما کنجکاو و علاقه مند هستند و ورود به این صحنه را وظیفه خود می دانند.

توکلی زاده درباره تشکل های مشتاق مشارکت در بحث آسیب های اجتماعی می گوید: آن هایی که در سازمان های انقلابی هستند. سپاه هم مثل پایگاه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد علوی که هیچ تکلیف قانونی ندارد. اما به خاطر تکالیف شرعی و وظیفه شهروندی خودآگاه، سر کار آمدند و ما به دیدارشان رفتیم. جلسات متعددی با آژانس ها برگزار کردیم، از دستگاه های مسئول در این زمینه دعوت به همکاری کردیم و این اولین ضلع است. اصلی‌ترین جنبه‌ای که ما آن را وظیفه خود می‌دانیم و خود را مسئول می‌دانیم، استفاده از تمام ارکان شهرداری است. همانطور که در مورد واکسیناسیون، جایی که ممکن است شهردار مجبور به واکسیناسیون چندانی نباشد. اما برای اینکه این بار را از دوش شهروندان بکشیم، همه وسایل خود را برای کار واکسیناسیون آورده ایم و در این زمینه نیز وضعیت به همین منوال است، تلاش می کنیم به همه ارکان شهرداری در کار آسیب های اجتماعی کمک کنیم. به عنوان مثال اگر سازمان ورزش ما بتواند حوزه کاری خود را گسترش دهد و نسبت به گذشته فعالتر شود، خود به خود به کاهش رشد این آسیب ها کمک کرده است و من از کلمه حذف استفاده نمی کنم، چون اینجا نیستیم. نکته استفاده از حذف . اما تلاش ما بر این است که مشکل ساماندهی و مدیریت آن را کاهش دهیم تا بتوانیم هموطنان و همنوعان خود را در مسیر پیشرفت بشردوستانه قرار دهیم. وی گفت: مسیر بهبودی قبلا در گلخانه بود و اکنون می گوییم باید رسیدگی کنیم. قرار است بعدازظهر امروز این برنامه را با عنوان اردوی اجتماعی در چرخه جدیدی در کمیسیون اجتماعی ارائه کنیم.

محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا مبنای اجتماعی فعالیت، ساختار، بودجه، وضعیت شهرداری و… شفاف نیست، می گوید: تصمیمات خوبی وجود دارد. . برای آسیب های اجتماعی ساخته شده و کار را به دستگاه های مختلف تقسیم کرده است. برای استان تهران وظایفی مشخص شد و قرار شد پایگاه در خود استان راه اندازی شود و این اتفاق افتاد.

استاندار تهران نیز با تشکیل جلسه اجتماعی در تهران درباره تقسیم کار استان تهران تصمیم گیری کرد. در آن جلسه مسئولیت پایگاه اجتماعی تهران به صراحت به شهردار تهران تفویض شد و با محوریت وی، پایگاه اجتماعی تهران تشکیل جلسه داد و دومین جلسه در شهرداری برگزار شد. تهران.

وی با اشاره به اعضای این اردو می گوید: اعضای کمپ های اجتماعی در کشور مشخص هستند و این یک ساختار قانونی و رسمی است. همین معادل در تهران ایجاد شده است. نمایندگانی از ناجا، بهزیستی تهران، سپاه و بسیج، ستاد مبارزه با مواد مخدر، دادگستری تهران و… در قرارگاه اجتماعی تهران حضور دارند. همین اعضا که قانون برای آنها در شورای اجتماعی کشور وضع شده است، همتایان خود و نمایندگان مربوطه در تهران نیز حضور دارند.

توکلی در خصوص برآورد این مسئولیت می گوید: اعتبار هر یک از اینها در هر مجموعه ای دیده می شود. اما وقتی شغل جدیدی تعریف می شود باید همین اعتبار داده شود. در شهرداری تهران برنامه منسجمی داریم که در شورای شهر تهران توزیع می کنیم و با کمک شورای شهر تهران می توانیم بودجه لازم را تصویب کنیم. معاون شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سازمان های مردم نهاد در این اردو گفت: قطعا یک بعد کار ما این است که سازمان های مردم نهاد و مسائل اجتماعی بدون حمایت مردم حل نمی شود و ما با آنها پیش می رویم.

توکلی زاده می گوید هنوز نقش شهرداری تهران در جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر مشخص نشده است. می گویند در مراکزی مثل فشافویه، بهزیست، ناجا و… جای خالی مشخص شده و با رعایت پروتکل های بهداشتی و غیره چقدر می توان افزایش داد. وی در نشست بررسی آسیب های اجتماعی شهر تهران که با محوریت جمع آوری معتادان متجاهر است، آمار دقیقی از میزان مسئولیت پذیرفته شده توسط شهرداری تهران ارائه کرد و گفت: اقدامات خوبی در حوزه معتادان متجاهر انجام شده است. * بیایید معتادان را در نمایشگاهی که از مرکز برادری هم بازدید کردیم دور هم جمع کنیم.

معاون اجتماعی شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران وارد حوزه درمان می شود، می گوید: کار را تقسیم می کنیم. هیچ کس جای دیگری نخواهد نشست. توکلی زاده همچنین با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به منطقه هرندی را می توان برای نظارت بر فعالیت کمپ های اجتماعی در تهران دانست، گفت: حضور رئیس جمهور در کنار هرندی نشان از اهمیت این موضوع دارد. به هر حال، شوراهای اجتماعی از قبل وجود داشته اند. اما رئیس جمهور سابق ما به ما وقت نداد تا این کار را انجام دهیم. اما اکنون رئیس جمهور شخصاً برای این کار وقت می گذارد. شورای اجتماعی تشکیل می دهد و کار را به سطوح ستادی، خط مشی و خط مشی تقسیم می کند و رصد می کند و وارد میدان می شود تا ببیند در جلسات ستادی و سیاست گذاری پایین حوزه چقدر صحبت می کنیم. .

پنجم در منطقه بسیج هرندی آجر غوغایی به پا شد که دکتر ضمن پاسخ به این سوال. آیا این تمرین ربطی به پایگاه اجتماعی دارد؟ یکی از نقاط قرمز ما منطقه هرندی است که بسته به بحران موجود پایگاه های مختلفی در آن شکل می گیرد. وظیفه ما در کمپ این است که بتوانیم این را ترکیب کنیم. یعنی اگر فاصله ای هست که نیاز به کمک دستگاه دیگری دارد، باید به آن دستگاه بگویید برو آنجا و آن خلأ را پر کند و در جایی که موازی کاری است و انرژی و بودجه هدر می رود، جلوی آن را بگیری. این کار قرارگاهی است که میدان و شهردار تهران فرماندهی آن را بر عهده دارند.

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما