خواص شگفت انگیز میخک گیاهی

[ad_1]

فارو پیشرفت های علمی در سه دهه اخیر اهمیت و نقش گیاهان را در رفع نیازهای انسان به ویژه در زمینه پزشکی و درمانی دوچندان کرده است. گیاهان دارویی حاوی ترکیبات مفیدی هستند که امروزه با استفاده از تکنیک های خاص، ترکیبات موثری را برای تهیه دارویی شناسایی و تولید می کنند که می تواند در درمان بیماری های مختلف موثر باشد. میخک یکی از مهم ترین گیاهان دارویی در طب سنتی و جدید است که محققان آن به فواید درمانی آن پی برده اند.

به گفته فارو، این گیاه معطر حاوی ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد درد است. امروزه اسانس میخک یکی از فرآورده های مفید این گیاه است. جالب است بدانید که محققان قبلاً به اثرات ضد قارچی، ضد سرطانی و ضد باکتریایی ناخن پی برده اند. با ما همراه باشید تا با این گیاه بیشتر آشنا شوید.

گیاه شناسی

میخک جوانه یا گل معطر درختی از خانواده Myrtaceae با نام علمی Syzygium aromaticum و نام انگلیسی Clove است. جالب است بدانید که گیاهان مورد با میخک از تیره هستند. منشأ میخک از مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا، به ویژه ملوک ها یا جزایر ادویه اندونزی است.

کشورهایی که بزرگترین میخ را در جهان تولید می کنند

در آغاز قرن بیست و یکم، اندونزی بزرگترین تولید کننده میخک در جهان بود. پس از اندونزی، ماداگاسکار، تانزانیا و سریلانکا سازنده این ادویه معطر در جهان بودند.

درخت میخک

درخت میخک

درخت میخک درختی همیشه سبز و همیشه سبز است که ارتفاع آن به حدود 8 تا 12 متر می رسد. برگ های این درخت سبز، ساده و شبیه به برگ های انبه یا درخت کاسنی است. گل میخک از طریق بذرهایی که در مناطق سایه دار رشد می کنند تکثیر می شود. گل میخک از سال پنجم شروع می شود. یک درخت ناخن بالغ می تواند تا 34 کیلوگرم جوانه معطر در سال تولید کند جوانه ها را دو بار در سال در اواخر تابستان و سپس در زمستان می چینند و در زیر آفتاب خشک می کنند. جوانه ها شبیه ناخن های کوچک هستند. طول هر جوانه ناخن متفاوت است. از 13 تا 19 میلی متر

استفاده از ناخن

جوانه های میخک با رایحه ای مطبوع و بسیار قوی بیشتر به عنوان ادویه غذا یا خوشبو کننده هوا استفاده می شود. میخک به طور گسترده در آشپزی آسیای جنوب شرقی، آفریقا، مدیترانه و خاورمیانه استفاده می شود. میخک به عنوان ادویه به گوشت و انواع سالاد میوه و سبزیجات اضافه می کند. علاوه بر این، میخک برای طعم دادن به نوشیدنی های گرم مانند چای و چای استفاده می شود. در برخی از روستاهای عشایری و عشایر ایران، ساخت زنجیر و میخ بسیار رایج است. آنها معتقدند که استفاده از آویزهای ناخن می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد و نیروهای شیطانی را دفع کند.

جالب است بدانید که در اندونزی از تکه های کوچک میخ در نوعی سیگار به نام Kartek استفاده می شود. سیگار میخک از سال 2009 در ایالات متحده به عنوان سیگار برگ طبقه بندی شده است. میخک به دلیل ترکیبات شیمیایی فعال زیستی خود ممکن است مورچه ها را دفع کند. در برخی از نقاط اروپا رسم وجود دارد که جوانه های خوشبوی ناخن را روی پوست پرتقال می مالند. این میخک های تزئینی به پوماندر معروف هستند.

میخک در طب سنتی

استفاده از ناخن برای تسکین دندان درد از گذشته تا به امروز رایج بوده است. در طب سنتی از ناخن برای رفع بوی بد دهان و پوسیدگی دندان استفاده می شود. ناخن در درمان مشکلات جنسی، آرتریت، ورم، اسهال، تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، سردرد و خشکی پوست موثر است. اسانس میخک دارای اثر تسکین دهنده قوی است.

طبیعت ناخن

ماهیت ناخن در طب سنتی گرم و خشک ذکر شده است. می توانید بعد از خوردن غذای سرد، چای میخک یا میخک را بچشید.

محصولات ناخن

محصولات ناخن

عرق و روغن میخک از محصولات مهم این جوانه خوشبو هستند. از اسانس، قطره و ژل میخک برای ضد عفونی کردن دهان و تسکین دندان درد استفاده می شود. عصاره میخک در بسیاری از لوازم آرایشی استفاده شده است. محصولات بهداشتی شامل عصاره ناخن، شامپو، صابون و خمیر دندان ناخن است.

ترکیبات دارویی میخک حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. 2 گرم میخک آسیاب شده حاوی 1 گرم کربوهیدرات، 1 گرم فیبر، مقادیر زیادی منگنز، کلسیم، سدیم، روی، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین K است. ترکیبات زیست فعال اسانس میخک نیز شامل: فلاونوئیدها می باشد. اوژنول، بتا کرایوفیلین، تانن و همولن.

فواید گیاه میخک

خواص اصلی اسانس میخک اثرات تسکین دهنده، ضد عفونی کننده و ضد تهوع آن است. اوژنول که ماده موثره اصلی اسانس میخک است دارای خواص ضد درد بالایی است که می توان از آن در ترکیبات ضد درد دندان استفاده کرد. امروزه تحقیقات زیادی در مورد خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد سرطانی ناخن در حال انجام است. میخک در طب سنتی برای سلامت کبد، تقویت دستگاه گوارش، کاهش قند خون و حفظ عملکرد مغز موثر است. فواید این گیاه بسیار زیاد است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

میخک خاصیت ضد سرطانی دارد

بسیاری از گیاهان و ادویه ها حاوی ترکیباتی هستند که خواص آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر سرطان محافظت می کنند و نقش مهمی در کاهش آسیب سلولی دارند. به گفته متخصصان تغذیه، میخک سرشار از آنتی اکسیدان است. در واقع لاک ناخن خاصیت ضد سرطانی دارد. دانشمندان در یک مطالعه دریافتند که عصاره میخک می تواند رشد انواع مختلف سلول های سرطانی را در بدن انسان کند کند.

عصاره میخک همچنین مرگ سلولی را در سلول های سرطانی روده بزرگ افزایش می دهد. در یک آزمایش مشخص شد که عصاره میخک در کاهش رشد تومورها در موش های آزمایشگاهی بسیار موثر است. دانشمندان اخیراً به تأثیر ناخن بر سلول های سرطان سینه پی برده اند. میخک ممکن است نقش مفیدی در درمان سرطان های مختلف در آینده داشته باشد.

ناخن آنتی باکتریال قوی
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که میخک دارای خواص ضد میکروبی است. این بدان معناست که عصاره میخک می تواند در توقف رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها موثر باشد. نتایج تجربی نشان داده است که اسانس میخک می تواند سه نوع باکتری که باعث مسمومیت غذایی می شوند را از بین ببرد. علاوه بر این، میخک باعث سلامت دهان و دندان می شود. این ویژگی باعث استفاده از عصاره ناخن در تهیه انواع خمیردندان ها و دهان شویه ها شده است.

سلامت کبد با ناخن
برخی از مطالعات نشان می دهد که میخک و ترکیبات آن ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و محافظت از کبد کمک کند. ترکیب اوژنول موجود در عصاره میخک در سلامت کبد بسیار موثر است. مطالعات حیوانی نشان داده است که موش های مبتلا به کبد چرب با مقدار معینی عصاره ناخن تحت درمان قرار گرفتند. در آزمایش حیوانی دیگری، ترکیب اوژنول در ناخن برای کمک به بهبود زخم های کبدی یافت شد.

متأسفانه، تحقیقات در مورد اثرات محافظتی کبد روی ناخن در انسان بسیار محدود است. با این حال، تحقیقات اولیه نشان داده است که اوژنول می تواند در تقویت کبد برای پاکسازی سموم از بدن انسان موثر باشد. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی ناخن تاثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری های کبدی دارد.

میخک یک داروی گیاهی ضد التهاب است
در طب سنتی مشخص شده است که گیاهان گرم و خشک علائم بیماری های التهابی به ویژه آرتریت روماتوئید را کاهش می دهند. جالب است بدانید که طبع گرم و خشک ناخن و انول آن علاوه بر خاصیت ضد درد، آرتروز را کاهش داده و روماتیسم مفصلی را درمان می کند. طبق تحقیقات، استفاده موضعی از روغن میخک می تواند التهاب و درد آرتریت روماتوئید و همه موارد را تسکین دهد.

التهاب پوست و مفاصل.

میخک یک مسکن طبیعی است

میخک

بسیاری از گیاهان در طبیعت با خواص ضد درد بالا رشد می کنند. میخک یک ادویه دارویی است که از دیرباز به عنوان مسکن طبیعی استفاده می شده است. یکی از کاربردهای لاک ناخن تاثیر قابل توجه آن در کاهش درد دندان است. این ویژگی به دلیل وجود ماده انانول در ناخن است. اوژنول یک بی حس کننده طبیعی است که نه تنها درد دندان را کاهش می دهد بلکه سایر دردها و دردها را نیز تسکین می دهد. می توانید از روغن میخک یا دهان شویه و سایر خمیردندان های حاوی عصاره میخک استفاده کنید تا از مزایای ضد درد آن بهره مند شوید.

یک ناخن خوب برای سلامت استخوان
پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که با افزایش سن ظاهر می شود. برای پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالی، بدن نیاز به خوردن غذاهای مغذی و غنی از کلسیم دارد. ناخن سرشار از ترکیبات هیدروالکلی مانند اوژنول و فلاونوئیدها است که به افزایش تراکم استخوان و استحکام استخوان کمک می کند. افراد مبتلا به پوکی استخوان می توانند از افزودن میخک به رژیم غذایی خود سود ببرند.

میخک ممکن است در کاهش قند خون موثر باشد
مطالعات نشان داده است که خوردن میخک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. عصاره میخک حاوی ترکیب شیمیایی به نام «نیگریسین» است که در کاهش قند خون و درمان دیابت مؤثر است. در آزمایشی که روی موش ها انجام شد، این ترکیب به کنترل سطح قند خون کمک کرد. در واقع مصرف میخک باعث افزایش جذب قند از خون به داخل سلول ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین می شود. بنابراین مصرف میخک همراه با تغذیه مناسب و ورزش می تواند در کنترل سطح قند خون موثر باشد.

مصرف ناخن برای سلامت دستگاه گوارش
در طب سنتی میخک را در درمان مشکلات گوارشی موثر می دانند. ناخن برای تقویت هضم و کنترل محرک ها در دستگاه گوارش مفید است. میخک یک داروی طبیعی است که می تواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک کند. این داروی گیاهی در درمان تورم نیز بسیار موثر است. می توانید از پودر میخک در ترکیب ادویه استفاده کنید تا از خواص آن لذت ببرید.

میخک ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند
آیورودا گیاهان خاصی را به عنوان داروهای موثر برای تقویت سیستم ایمنی معرفی کرده است. یکی از این گیاهان میخک است. میخک خشک حاوی ترکیبات موثری است که می تواند به افزایش تعداد گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. تقویت سیستم ایمنی می تواند از بسیاری از بیماری ها از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

خواص ناخن برای شادابی و پرکردن مو
ناخن خواص فوق العاده ای برای درخشندگی مو و درمان ریزش مو دارد. مالیدن روغن ناخن بر روی پوست سر باعث بهبود گردش خون و تقویت مو می شود. علاوه بر این، این روغن مو به طراوت، درخشندگی و نرمی مو کمک می کند. ترکیب روغن زیتون و میخک و استفاده منظم روی مو باعث افزایش حجم مو می شود.

سایر فواید پزشکی ناخن …

ویژگی های ناخن

ناخن بوی بد دهان را از بین می برد. از خمیر دندان، دهانشویه یا چای میخک برای طراوت دهان استفاده کنید.
مصرف ناخن می تواند مشکلات جنسی مردان را درمان کند.
• خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی ناخن باعث شده است که از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان گلودرد و عفونت چشم استفاده شود.
ناخن و اسپاسم را بهبود می بخشد.
گازها را می توان با مصرف میخک درمان کرد.
ناخن اثر تسکین دهنده قوی دارد و اضطراب و استرس را درمان می کند.
مطالعات نشان می دهد که ناخن می تواند آکنه روی پوست را درمان کند.
برای رفع سکسکه یک میخک بنوشید.
میخک خاصیت اشتها آوری دارد.
عوارض مصرف زیاد میخک و فرآورده های آن
میخک می تواند برای افرادی که قند خون پایین دارند مضر باشد. مصرف منظم میخک در طولانی مدت باعث کاهش سطح قند خون می شود.
مصرف میخک در دوزهای بالا سمی و خطرناک است و می تواند باعث تنگی نفس، مسمومیت، التهاب گلو و لثه و مشکلات کبدی شود.
حساسیت یکی دیگر از عوارض مصرف ناخن است. خارش، التهاب، سوزش و زخم در دهان از علائم حساسیت به این گیاه است.
مصرف طولانی مدت میخک می تواند باعث بروز مشکلات زود انزالی در مردان شود.
مصرف ناخن خون را رقیق می کند و خطر خونریزی را افزایش می دهد. بنابراین دو هفته قبل از هر جراحی از ناخن استفاده نکنید.
مصرف خودسرانه میخک خطر تشنج را افزایش می دهد. استفاده زیاد از این ادویه می تواند باعث فعالیت نامنظم سلول های مغز شود.

طرز تهیه چای میخک

چای میخک
برای تهیه دمنوش میخک معطر، 1 تا 3 میخک را با چای سیاه ترکیب کنید و از فواید آن بهره مند شوید. برای دم کردن میخک، 10 گرم (یا کمتر) میخک را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. چای میخک علاوه بر بهبود مشکلات گوارشی، دهان را بسیار خوشبو می کند. این نوشیدنی خاصیت گرم و خشک دارد و می تواند سرما را از بین ببرد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما