بیوپسی چیست؟ کی و چگونه انجام می شود؟ – روحیاتو

[ad_1]

بیوپسی بافت یک آزمایش برای تشخیص علائم است. پزشک نمونه کوچکی از بافت یا سلول ها را از ناحیه ای از بدن شما که ممکن است باعث سرطان ، عفونت یا سایر مشکلات جسمی شما شود ، برمی دارد. نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود. جایی که آسیب شناسان یا آسیب شناسان معتبر و دارای مجوز بدنبال سلولهایی هستند که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

بیوپسی بافت

نحوه آماده سازی برای برداشتن بافت

قبل از انجام بیوپسی ، پزشک به شما می گوید که می خواهید کاری انجام دهید. به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد مصرف داروهای رقیق کننده خون یا شبه آسپرین را متوقف کنید ، یا چند ساعت زودتر غذا بخورید یا بنوشید. اگر قرار است در طول عمل برای خواب آلودگی دارو مصرف کنید ، از شخصی بخواهید که با شما بیاید تا بتواند شما را به خانه برساند.

بیوپسی بافت

بعد از بیوپسی چه اتفاقی می افتد؟

ناحیه آسیب دیده ممکن است چند روز دردناک یا ناراحت کننده باشد ، اما در صورت لزوم ممکن است پزشک مسکن تجویز کند. در روز دوم بیوپسی ، تکالیف خود را به راحتی انجام دهید و دستورات پزشک خود را در مورد مدت زمان باند زدن یا مراقبت متفاوت از محل عمل کنید.

بیوپسی بافت

دریافت پاسخ

در برخی از انواع بیوپسی ، پزشک شما ممکن است نمونه را برای نتایج فوری آزمایش کند. برخی از نتایج در عرض یک یا دو روز آماده می شوند ، اما برخی آزمایشات وجود دارد که چند روز دیگر به طول می انجامد. یا آزمایشگاه آنها را به پزشک شما می فرستد یا خودتان می توانید نتیجه را بگیرید.

بیوپسی بافت

انواع بیوپسی

1- بیوپسی سوزنی

با این نوع بیوپسی ، پزشکان با استفاده از سوزن مقدار کمی بافت را از ناحیه مشکل احتمالی خارج می کنند. پزشکان معمولاً این آزمایش را برای بررسی بافت سینه ، غدد لنفاوی ، غده تیروئید یا بیضه ها توصیه می کنند.

بیوپسی بافت

  • نحوه انجام بیوپسی سوزنی

پزشک شما این کار را در کلینیک یا مطب شما انجام می دهد و معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. آنها ناحیه را تمیز و بی حس می کنند ، سپس از سونوگرافی یا نوع دیگری از تصویربرداری برای هدایت سوزن برای برداشتن بافت استفاده می کنند. سپس ، سوزن با یک باند پوشانده می شود. ممکن است کمی درد داشته باشد یا مدتی درد داشته باشد.

بیوپسی بافت

2- بیوپسی پوست

این روش خال ها ، غدد ، آکنه یا زخم های روی پوست شما را آزمایش می کند. بیوپسی پوست اغلب برای تشخیص سرطان های پوست مانند ملانوم استفاده می شود. اگر این ناحیه در سطح پوست شما قرار دارد ، پزشک یک نمونه کوچک را با تیغ تراشیده است. غدد عمیق ممکن است به روشی به نام بیوپسی سوراخ نیاز داشته باشند. در انجام این کار ، پزشک شما از یک ابزار گرد برای نمونه گیری برای آزمایش استفاده می کند.

بیوپسی بافت

  • نحوه انجام بیوپسی پوست

وضعیت مطلوب با دارو خالص شده و بیهوش می شود. ممکن است مقداری فشار یا سوزش از آن ناحیه احساس کنید ، اما با بیوپسی چیزی را احساس نخواهید کرد. پس از آن ، محل بیوپسی ممکن است قرمز باشد ، اما نباید آسیب ببیند. برای مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از زخم یا عفونت می توانید از پماد استفاده کنید. زخم شما باید ظرف 3 هفته بهبود یابد.

بیوپسی بافت

3- بیوپسی برداشتن یا برش

این روش ها عمدتا برای آزمایش قسمت هایی از پوست ، سینه ها ، غدد لنفاوی یا ماهیچه ها استفاده می شود. بیوپسی برش شامل یک پولیپ کامل یا یک ناحیه وسیع از پوست است. بیوپسی برشی یک قسمت عمیق اما کوچک از پوست را شامل می شود. به عنوان مثال ، اگر پزشک شما تصور می کند که شما ملانوم دارید ، می تواند کل تومور پوست را با بیوپسی خارج کند ، در حالی که بیوپسی شکاف تنها قسمتی از تومور را بر می دارد.

بیوپسی بافت

  • نحوه انجام بیوپسی و برش

بسته به محل و اندازه محل بیوپسی ، پزشک شما را بیهوش می کند یا شما را بیهوش می کند. سپس از یک چاقوی کوچک و تیز برای گرفتن نمونه بافت استفاده می کنند. بعداً به بخیه نیاز خواهید داشت. پس از قطع دارو ، ممکن است کمی درد یا خونریزی خفیف احساس کنید. در صورت احساس درد شدید یا خونریزی بیش از حد ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بیوپسی بافت

4- بیوپسی آندوسکوپی

در انجام این کار ، پزشک از یک لوله بلند و نازک به نام آندوسکوپ استفاده می کند که حاوی نور و در نهایت دوربین است. هنگامی که آنها به عمق بدن شما برسد توصیه می شود. به عنوان مثال ، ممکن است از بافت روده یا مثانه یا ریه نمونه برداری شود.

بیوپسی بافت

  • نحوه انجام بیوپسی آندوسکوپی

این روش را می توان جراحی سرپایی در مطب پزشک یا بیمارستان انجام داد. پزشک برای شما داروی بیهوشی تجویز می کند ، سپس آندوسکوپ را از طریق دهان ، راست روده یا مجرای ادرار وارد می کند یا یک برش کوچک روی پوست ایجاد می کند. دوربین آنها را به بافت مورد آزمایش هدایت می کند. این معمولاً یک روش بسیار ایمن است ، اما احتمال پارگی بافت ، عفونت یا خونریزی کم است.

بیوپسی بافت

5- بیوپسی مغز استخوان

سرطان خون و سرطان هایی مانند لنفوم یا میلوم می توانند علائم را در مغز استخوان ایجاد کنند. پزشک شما ممکن است از یک سوزن بلند برای برداشتن مغز استخوان یا نمونه کوچکی از استخوان برای معاینه زیر میکروسکوپ استفاده کند. آنها مقداری دارو روی آن ناحیه قرار می دهند تا شما را بی حس کنند ، اما ممکن است در حین عمل کمی احساس ناراحتی کنید.

بیوپسی بافت

6- بیوپسی جراحی

اگر پزشک شما برای آزمایش نیاز به برداشتن منطقه وسیعی از بافت ، تومور ، توده یا غدد لنفاوی داشته باشد ، این کار در بیمارستان انجام می شود و در حین عمل بیهوشی دریافت خواهید کرد. در برخی موارد ، پزشک ممکن است فقط یک برش کوچک ایجاد کند ، سپس از یک لوله با دوربین برای راهنمایی شما به ناحیه مناسب استفاده کند. به این نوع بیوپسی جراحی بیوپسی لاپاراسکوپی می گویند.

بیوپسی بافت

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را مطالعه کنید:

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟ آیا به درد می خورد؟

راهنمای کامل خواندن نتایج آزمایش خون و تشخیص بیماری

با انواع آزمایشات بارداری در خانه و آزمایشگاه آشنا شوید و نتایج آزمایش را به راحتی بخوانید

چند بار بهتر است قند خون خود را با آزمایش چک کنید؟

تست پاپ اسمیر و تمام نکاتی که زنان باید در مورد این آزمایش مهم و سرنوشت ساز بدانند

چه تغییرات سینه ای رایج است و کدام یک خطرناک است؟

اکسیژن خون چگونه اندازه گیری می شود و کمبود آن چه عواقبی دارد؟

بهترین زمان برای آزمایش بارداری چه زمانی است؟

زنی که در دوران قاعدگی گریه می کند

آزمایشات وحشتناک و غیرانسانی پزشکان آلمانی نازی بر روی 10 زندانی [قسمت اول]

آزمایشات وحشتناک و غیرانسانی پزشکان آلمانی نازی بر روی 10 زندانی [قسمت دوم]

رویکردی چند رشته ای برای درمان سرطان پروستات


[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما