پاسخ به حاکمیت؛ دست دادن اجباری با نامحرم چه حکمی دارد؟

[ad_1]

یکی از موضوعاتی که سوالات زیادی در مورد آن مطرح می شود، مسئله رابطه نامحرم و مصافحه با زن یا مرد نامحرم است.

به گزارش مهر، یکی از مهمترین وظایف اسلام که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، فراگیری احکام دین است. هر کس اسلام را به عنوان دین خود انتخاب کند باید برنامه های او را در تمام زمینه های زندگی خود کاملاً بپذیرد و رفتار و کردار خود را بر اساس احکام دین تنظیم کند. او به آن نیاز دارد و به سراغش می آید تا بداند. در زندگی او اجرا شود. پاسخ سوالات پزشکی قانونی که قبلا در اینجا منتشر شده است را می توانید مشاهده کنید.

حضرت آیت الله خامنه ای

س: آیا در کتاب دست دادن یا نزدیکی با افراد ممنوع است؟

واکنش: مصافحه و نزديکى مرد با زنى که محرم نيست، هر چند در کتاب باشد حرام است و مصافحه مرد مسلمان با مرد ديگر حرام نيست. مردم در کتاب هستند.

سوال: تازه فهمیدم یکی از دوستانم دوجنسه است. تصمیم بگیرید که از منظر مذهبی و ارتدکس با این فرد رابطه دوستانه برقرار کنید.

واکنش: اگر ثابت کند که واقعاً دوجنسه است، در برقراری ارتباط و معاشرت با او مشکلی وجود ندارد، اما باید از کارهایی که شرعاً برای مرد و زن با مرد حرام است، مانند دست زدن، اجتناب کند. و نگاه کردن به چیزی که حرام است.

سوال: لطفا در مورد رابطه زن و مرد مسلمان در جامعه توضیح دهید.

واکنش: رعایت موازین و مقررات شرعی و پرهیز از هر عمل و رفتاری که آمیخته به مصلحت یا موجب خیانت و فساد در تماس و ملاقات با جنس مخالف باشد، برای هر زن و مرد الزامی است.

سوال: در برخی از کشورهای اسلامی رابطه جنسی مرد با زن رایج است و خودداری از آن توهین به طرف مقابل محسوب می شود. از جنابعالی تقاضا داریم تصمیم شرعی در این خصوص را بیان فرمایید.

واکنش: دست زدن مرد به زن اجنبی و دست زدن مرد خارجی به بدن زن اهانت به دین نیست و امتناع از این امر جزء شرع اسلام است. سایر احزاب و مسلمانان موظف به انجام وظایف دینی و رسیدگی به امور شما هستند و به هیچ عنوان از کارهای واجب و حرام دست برندارند.

حضرت آیت الله سیستانی

س: در کشورهای اروپایی مصافحه به منزله سلام و احوالپرسی است، گاهی ترک آن باعث محرومیت از کارخانه و مدرسه و اخراج می شود، آیا در چنین موارد استثنایی مرد یا زن مسلمان می تواند با نامحرم مصافحه کند؟

واکنش: در صورت امکان باید دستکش و امثال آن بپوشد و اگر اصلاً ممکن نیست می تواند دستان خود را در جایی حرکت دهد که گذاشتن آنها باعث آسیب وحشتناکی شود.

سوال: آیا دست دادن مرد مسلمان با زنان کافر طبیعی است؟

واکنش: ممنوع است.

سوال: دست دادن با زن نامحرم در صورتی که امتناع موجب ناراحتی و یا بر هم زدن رابطه خانوادگی یا مخالفت والدین شود؟

واکنش: دست دادن با نامحرم جایز نیست و در صورت وجود دستکش و مانع اشکالی ندارد.

سوال: آیا دست دادن با زن غیر مسلمان خارجی برای لذت بردن در حالی که شادی نیست اشکال دارد؟

واکنش: مصافحه با غیر محرم بدون دستکش و امثال آن تا زمانی که ضرر جدی یا ناراحتی غیرقابل تحمل نداشته باشد جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

س: دست دادن با دختر نابالغ چه حکمی دارد؟

واکنش: اگر بیش از شش سال داشته باشد اشکال دارد ولی نگاه به او حرام نیست.

سوال: دست دادن با مردی که محرم نیست چه حکمی دارد؟

واکنش: ترک کردن بهتر است؛ مگر در موارد ضروری

سوال: آیا دست دادن با غیر محرم اشکال دارد؟

واکنش: هیچ اشکالی ندارد که به قصد علاقه به لباس نزدیک شوید.

سوال: در منطقه ما رسم بر این است که پسرخاله دست فرزند برادر شوهرش را بگیرد و ببوسد یا خواهر و برادر زن خود را خواهر و برادر محرم بدانند یا دست بدهند مخصوصاً سر بوسیدن. دست و روز عید در بازگشت از سفر کاملا عادی شده است و حرف ها را نمی پذیرند اما گاهی ناراحت می شوند، وظیفه ما چیست؟ قوانین سقط جنین چیست؟

واکنش: این گونه اعمال حرام و خلاف شرع و ناشی از جهل عده ای است. این وظیفه شماست که آن را کشف کنید و آن را به وجود آورید.

سوال: آکادمی فرانسه باید با استادان مرد یا دانشجوی مرد برخورد کند وگرنه برای دانشجویان مسلمان امری متمدن است، پس دست دادن با مردان غیر مسلمان چطور؟

واکنش: این وظیفه شرعی شماست که دست نزنید و آنها را متوجه این فرهنگ اسلامی کنید تا به آداب تبدیل نشود.

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما