مذاکرات در وین به مدت یک هفته متوقف خواهد شد

[ad_1]

بر اساس توافق هیئت های مذاکره کننده ایرانی و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، هشتمین دور مذاکرات حدود یک هفته به طول خواهد انجامید.

بر این اساس، هیئت های مذاکره کننده فردا (شنبه) برای رایزنی به پایتخت ها بازخواهند گشت.

فرآیند مذاکره معمولاً سازنده و آینده‌نگر بود

در همین راستا یک منبع آگاه به فارس گفت: با توجه به اهمیت موضوعات باقی مانده و نیاز به تصمیم گیری های سیاسی، بر اساس توافق صورت گرفته، هیات ها برای رایزنی و رایزنی و پس از هفته جاری به پایتخت ها باز خواهند گشت. مکث کنید، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

این منبع با بیان اینکه روند مذاکرات به طور کلی سازنده و آینده نگر بود، گفت: اگر طرف های مقابل پس از بازگشت از پایتخت ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، می توان با سرعت بیشتری به سمت توافق حرکت کرد.

مذاکرات در وین برای رفع تحریم های دولت سیزدهم از 9 آذرماه آغاز شد و از 13 آذرماه برای رایزنی با طرف های اروپایی در مورد دو پیشنهاد طرف ایرانی برای چند روز به حالت تعلیق درآمد و از 16 آذرماه از سر گرفته شد. نیمه دوم این مذاکرات از 16 آذر آغاز و در روز جمعه 26 آذر در جلسه پایانی شورای مشترک شورا به پایان رسید و مقرر شد که هیئت ها به پایتخت ها بازگردند و به زودی به وین بازگردند.

هشتمین دور مذاکرات از 26 ژانویه آغاز شد و تا 29 ژانویه ادامه داشت و پس از وقفه سه روزه برای سال نو، از روز دوشنبه 4 ژانویه از سر گرفته شد و همچنان در وین ادامه دارد، اما در 24 ژانویه. توافق رسیده. روسای هیات های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای رایزنی به پایتخت ها بازگشتند و روز دوشنبه ۲۶ دی ماه مذاکراتی که در قالب ها و سطوح مختلف انجام شد تا امروز (جمعه) از سر گرفته شد. وین در همین راستا علی باگری با انریکه موره دیداری دوجانبه داشت و سپس با حضور مذاکره کننده ارشد ایران، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در گفت و گوی تلفنی با گوترش با قدردانی از روند مذاکرات، بر ضرورت اقدام عملی، ملموس و قابل راستی آزمایی غرب و آمریکا تاکید کرد و به تمایل جدی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت اشاره کرد. به امنیت ملی مجلس که آرزوی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، باثبات و معتبر نهایی است.

از سوی دیگر، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی روز دوشنبه با بیان اینکه توافق موقت یا چیزی شبیه به آن هرگز در دستور کار ما نبوده است، گفت: پیشرفت های خوبی حاصل شده است. در هر چهار منطقه وین.” داشتیم و در بعضی از پرانتزها و اختلافات کم شد.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما