فاجعه ای که قهرمان آسیایی را شستشوی مغزی داد

[ad_1]

نام محسن قاسمی در کشتی ایرانی یادآور جوانی است که روزگاری همه آرزوهای بزرگی برایش داشتند اما حالا مغزش در یک فاجعه بزرگ مرده است.

زمانی که کشتی های ایرانی در آسمان شروع به درخشش کردند، بسیاری بر این باور بودند که ستاره ای از سرزمین لرستان شناسایی شده است که می تواند سال ها بر جهان حکومت کند. قهرمان کشتی آسیا و جام جهانی لرستان که روزگاری در کشتی ایران خوش درخشید و به موفقیت هایی دست یافت.

این کشتی گیر که قهرمان مسابقات قهرمانی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان آسیا شد، در جام جهانی به همراه تیم ملی کشتی فرنگی روی صحنه ایستاد و یکی از امیدهای محمد بنا برای حضور در المپیک لندن بود.

از آنجا بود که دردسر شروع شد و قهرمان مسیر خود را تغییر داد. قاسمی در سال 1390 به همراه حمید سوریان، امید نوروزی و … در تیم ملی کشتی فرنگی حضور داشت و قهرمان آسیا شد.

درخشش او باعث شد تا محسن ایران امید اصلی موفقیت در المپیک لندن باشد اما او آرزوهای تلخی در سر داشت.

تصادفی که سرنوشت متلایی را تغییر داد

پسر کشتی گیر موتلایی با چهره کودکانه و استایل خوبش یکی از استعدادهای برتر کشتی به حساب می آمد اما در سال 1991 دچار سانحه رانندگی شد. این اتفاق او را از کشتی دور کرد و مشکلات روحی محسن را به وادی اعتیاد کشاند اما قهرمان لرستانی همچنان عاشق کشتی بود.

محسن در چند مرحله این عادت را ترک کرد و در نهایت به حال و هوای کنار گذاشتن عشق خود به کشتی تا آخرین لحظه و کمک هایی که از دایره طلایی گرفت، افتاد. زمانی که قاسمی در بهمن 1377 به کمپ سم زدایی رفت، مجبور شد با فاجعه ای روبرو شود که همه را آزار می دهد.

چی شد؟

ماجرای مرگ مغزی قاسمی یک داستان غم انگیز است. زمانی که او برای ترک اعتیاد در بیمارستان بستری شد، توسط مدیران و مسئولان کمپ تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت، به طوری که به گفته پزشکان در مستندی در این زمینه، سر و گردنش به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او به مدت 30 ساعت در یک مکان نگهداری شد که منجر به مرگ مغزی و کما او شد.

داستان غم انگیز قهرمان آسیایی مرده مغزی

به گفته پزشکان قانونی، وی 26 مصدوم و از ناحیه سر به شدت آسیب دید. مسئولان کمپ ابتدا این اتهامات را تکذیب کردند، اما طبق دستور قضایی، تصاویر دوربین های کمپ ضبط شد و نحوه ضرب و شتم قاسمی را فاش کرد.

با وجود اینکه بیش از دو سال است که این پرونده در جریان است اما هیچ برخورد قانونی با خانواده قاسمی صورت نگرفته و محسن نمی تواند تحمل کند. موطلایی، پسر کشتی گیر ایرانی که می خواست به مسابقات المپیک و جهان صعود کند، باید با مرگ مغزی و زندگی گیاهی روبرو شود. به همین بهانه با مرتضی قاسمی برادر محسن گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

یادم هست قبل از این اتفاقات محسن به اردوی تیم ملی دعوت شد اما بعد از بازگشت به لرستان و رفتن به اردو این اتفاق افتاد.

آره؛ محمد بنا محسن را خیلی دوست داشت، او را به سربازی فراخوانده بود و محسن می خواست به زندگی و کشتی برگردد. این بار تصمیمش جدی بود و آرزوها و انگیزه های زیادی در ذهن داشت.

اما در آن زمان محمد بنا به دلیل اعتیاد به اردوگاه ترکیه، رئیس سابق فدراسیون مورد انتقاد قرار گرفت.

پس این مسائل را از محسن پنهان نگه داشته تا خودش متوجه شود. بنا گفت: این پسر جوان است و پیر نیست باید به او روحیه بدهیم.

حالا پشت صحنه این پسر شکسته است و نباید او را رها کنیم و فقط به او امیدوار باشیم و اگر برود دوباره همان مشکلات پیش می آید. بالاخره اینطور شد و وقتی محسن به بروجرد برگشت، آش همان کاسه بود.

داستان غم انگیز قهرمان آسیایی مرده مغزی

بعد از آن محسن را خودتان به کمپ بردید؟

بله، در بهمن ماه 98 محسن را به کمپ سم زدایی بردیم و اکیداً توصیه کردیم که از او مراقبت شود. ما همیشه آنجا می رفتیم و کارهای او را دنبال می کردیم. متأسفانه با تمام این دستورات آنها را کتک زدند، زدند، دست و پا و دهانشان را بستند.

آیا محسن یا دیگرانی که برای ترک اعتیاد به کمپ رفته بودند توسط مسئولان کمپ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند؟

او خودش افسر اردوگاه بود. مستندی که ساخته شده صحنه های واقعا دردناکی دارد. به محسن حمله کردند و او را با دست و پا زدند.

ما صحنه های زیادی را در مستند و فیلم نشان ندادیم زیرا هر بار که آن را می بینیم تمام خانواده گریه می کنند و من نمی خواستم این تصاویر را نشان دهم. ناگهان او را به دستشویی می برند و می اندازند داخل آب و واقعاً درد دارد.

وقتی محسن بیهوش است و در کما است او را نمی گذارند و او را کتک می زنند. وقتی بیهوش افتاد و زدی، ولش کن، چرا روی سر و گردنش راه می روی؟

داستان غم انگیز قهرمان آسیایی مرده مغزی

بعد چه اتفاقی می افتد؟ محسن به بیمارستان منتقل نمی شود؟

پس از آن او را کتک زدند و او را در گوشه ای رها کردند و چند پتو روی سرش انداختند تا نفس نگیرد و 30 ساعت بعد محسن را به مرکز درمانی منتقل کردند که سر کار نبود.

پزشکان می گویند اگر محسن سریعاً به مرکز درمانی منتقل می شد این اتفاق نمی افتاد، اما مستند نشان می دهد که او پس از شستشوی مغزی در گوشه ای از دنیا می رفت.

محسن بعد به کما رفت؟ چه مدت در کما بود؟

محسن بیش از دو ماه در کما بود و پس از آن با بازکردن چشمانش دچار مرگ مغزی و زندگی گیاهی شد. دکتر هم در فیلم توضیح می دهد.

پس از این حادثه مسئولان کمپ فیلمبرداری دوربین را پاک کردند و قبل از اینکه ما یا دکتر فیلم را ببینیم، پزشکان متوجه شدند که محسن کتک خورده و به کما رفته و خفه شده است.

وقتی به ما گفتند محسن شوکه شد و از پله ها افتاد. این فیلم بعداً توسط پلیس و مقامات قضایی ضبط شد و پزشکان تشخیص دادند.

یعنی هیچ دکتر و روانشناسی در مرکز با کسانی که اینطور به مردم حمله می کردند نبود?

آنها حق ندارند اعتصاب کنند. اما متاسفانه دکتر و روانشناس نداشتند.

پیگیری و شکایت شما پس از آن به کجا رسید؟

متأسفانه این سه مرد اکنون با وثیقه 30 میلیونی آزاد شده اند. یک نفر را شستشوی مغزی داده اند و وثیقه ناچیزی داده اند. نکته دیگر اینکه این سه نفر به هر دلیلی سابقه تبرئه شدن دارند اما ما تا آخرین لحظه زندگی استقامت می کنیم و به آنها نزدیک نمی شویم.

چون برادرم مریض بود و بیمار نمی خواست اینطور کتک بخورد. قوه قضائیه نمی خواست آنها مجازات شوند. این غم ماست ساعت 12 شب محسن حالش خوب بود و حرف می زد اما بعد از این کتک به گوشه ای افتاد و به کما رفت.

از رسانه ها و مسئولان می خواهم از محسن حمایت کنند. حالا هیچکس نمی تواند محسن را زنده کند، اما چرا مهاجمان محسن باید چنین قهرمانی را شکنجه کنند و باعث مرگ مغزی او شوند، اما آزادی آرزوی مردم و خانواده است؟

یعنی جایی که می خواستند به او جان بدهند، او را زدند و مغزش مرد. یعنی در مرکز ریکاوری کتک خورده، قضایا اصلا با هم جور در نمیاد.

پس چرا فکر می کنید داستان به الان نرسیده است؟

اگر این مشکل پیگیری شود، تشخیص درد شما را کاهش می دهد. با بروجرد آشنا هستند و با پول و روابط درست انجام داده اند. هیچ سابقه ای در جامعه وجود ندارد که اینگونه کتک بخورند و برای خودشان آزادانه راه بروند.

مرگ مغزی محسن کامل بعد از آن؟

بله، شتر حیات گیاهی دارد.

الان در خانه از او مراقبت می کنید یا در بیمارستان بستری است؟

بله، شرایط آی سی یو را در منزل فراهم کرده ایم و تا جایی که امکان دارد رسیدگی می کنیم.

آیا درخواستی از مسئولین دارید؟

من از دادستان کل کشور، دبیرکل و وزیر ورزش به عنوان رئیس قوه قضائیه، ضابط و مدعی العموم می خواهم این موضوع را پیگیری کنند. چون محسن روزگاری این مملکت را تجلیل کرد.

محسن سال ها در تیم ملی کشتی فرنگی حضور داشت، قهرمان آسیا و جهان شد و انتظار داریم تجهیزات بیاید. حالا شده هرکس ما را می بیند با این همه مدارک می گوید چرا آزادند؟ با وجود اینکه محکوم نشده بود، یا باید به زندان می رفت یا وثیقه سنگین به او می دادند، بدون وثیقه 30 میلیونی!

فرد مرگ مغزی را نباید با ضرب و شتم معمولی مقایسه کرد و وثیقه 3 میلیونی تعیین شده است. فکر می کنم مردم را عصبی می کند و همه قهرمانان کشتی دنبال آن هستند و اعتراض می کنند.

در این مستند برخی از شعبده بازان نیز استدلال می کنند که همانطور که خبر ضرب و شتم در ایران و جهان منتشر شد، مجازات آن نیز باید در ایران پخش شود. این آرزوی ما و جامعه کشتی است و تا آخر آن را دنبال می کنیم و از جایی کوتاه نمی آییم.

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما