به کوهنوردان نرسیدند و کم کاری کردند

[ad_1]

جمارن: یک راهنمای کوهنوردی که تشخیص داد در حوادث کوهستان باید متولی برای امداد وجود داشته باشد، معتقد است: برای نجات آخرین مفقودان در مناطق کوهستانی شمال استان تهران کم کاری انجام شده است.

حسین شهلایی کارشناس و مربی کوهنوردی درباره حوادث اخیر و جان باختن 12 کوهنورد گفت: 20 سال از مربی شدن من در فدراسیون کوهنوردی می گذرد و در این مدت همیشه گفته ایم که سازمان های امدادی نقش اول را دارند. در امداد و نجات بازی نمی کنند که هلال احمر به این راضی است که پس از حادثه مدتی در میدان حضور داشتیم و متأسفانه مردم را زنده زنده منتقل نکردیم بلکه اجساد را به پایین منتقل کردیم. توقع این است که افراد سالم و دست نخورده را به زیر بکشیم نه اینکه بعد از تصادف اجساد پیدا کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه هلال احمر در خصوص بهمن اهر که دکتر فاطمی جان خود را از دست داد نه تنها روز اول بلکه فردای آن روز اقدام قابل قبولی انجام نداد. ماشین هلال احمر با راننده و یک نفر بلند شده بود وقتی از کوهنوردان پرسیدم گفتند این مرد به نقطه ای رسیده که ماشین در جاده است اما البته منظورم نیروهای داوطلب نیست بلکه خود سازمان است.

شهلی با انتقاد از اینکه عملیات امداد و نجات به درستی انجام نشده است، گفت: ساعت طلایی داریم به عنوان مثال زمانی که منازل در آتش می سوزد، آتش نشانان باید به موقع حضور داشته باشند تا تلفات به حداقل برسد. حالا فرض می کنیم کسی در کوه گم شده است و می دانیم کجاست. موضوع این است که هیچ یک از کوهنوردان از مسیر خارج نشدند و گم نشدند، اما در هیچ یک از موارد به همان افراد نرسیدند.

مشکل دیگر این است که روز جمعه بین ساعت 16-17 برای کوهنوردان اتفاق افتاد که البته باعث تعجب شد. از غروب روز جمعه، یک تیم امداد محلی توانستند مردان را پیدا کنند. روز شنبه جسدی در کمتر از یک کیلومتری پناهگاه کلاچال پیدا شد که فاجعه است. چرا باید عملیات امداد و نجات در غروب آفتاب متوقف شود؟ آیا جان انسان ارزشش را ندارد؟

یک راهنمای کوهنوردی با اشاره به اینکه در ارسال نیروهای کمکی برای یافتن مفقودین سهل انگاری شده است خاطرنشان کرد: وقتی این موضوع را مطرح می کنم می گویند چرا نرفتی؟ اولاً این وظیفه انسانی من است، اما وظیفه من نیست. آتش نشانی مجبور شد خدمه ای حدود 50 نفره را با حقوق کافی و امکانات کامل به ارتفاعات شمال تهران رها کند تا بالگرد نتواند پیاده شود.

در منطقه کلاچال می توانید با ماشین به سایت سپاه پاسداران مراجعه کنید و روز بعد هلال احمر از آنجا شروع به کار کرد. این جاده ای است که مردم را به ایستگاه 3 می برد و از آنجا حداکثر یک ساعت و نیم طول می کشد تا به اولین مکان گم شده برسید. آیا این یک اشتباه نیست؟ حدود سه ساعت تا قله فاصله است، یعنی مردم می توانند حدود ساعت 21:00 به قله کلاچال برسند. نمی توان گفت که همه کوهنوردان در شب مرده اند. داوطلبان شب قبل کاری انجام دادند و یکی را ساقط کردند که بعداً مرد.

حسین شهلی با اشاره به آنچه که «هلال احمر غیرمسئول علیرغم دریافت بودجه» می خواند، گفت: در داوطلب شدن شکی ندارم و همچنین از کمک آنها در حد علمشان تشکر می کنم. می گویم خود سازمان هلال احمر که سالانه ده ها میلیارد بودجه دریافت می کند و البته نمی دانم چقدر از آن بودجه برای ارتفاعات شمال تهران در نظر گرفته شده است. چرا تیم نداریم؟ ماهیانه 30 تا 100 میلیون به امدادگران بدهید تا مثل ایستگاه آتش نشانی در حالت آماده باش باشند تا اگر اتفاقی افتاد به موقع برسند. بعضی از دوستان فکر می کنند با این حرف ها می خواهم خودم را معرفی کنم اگر مجبور نیستم صحبت کنم. من مربی هستم و 4 سال است که دبیر کمیته مکان یابی فدراسیون کوهنوردان هستم. این اقدامات بر عهده فدراسیون نیست چون بودجه خودش را ندارد.

کارشناس کوهنوردی وفادار بودن در چنین مواقعی را بسیار مهم تشخیص داده است: باید وفادار باشید. حالا اسمش می خواهد نجات یا هر اندام دیگری باشد. اما برای هر حادثه ای که ممکن است به سرعت اتفاق بیفتد آماده باشید. حرف من این است که کم کاری کرده ایم. به طور قطع می توانم بگویم که حتی روز جمعه با آن طوفان، اگر تیم آماده بود، می توانست ناجی باشد. اگر می دانستم و صبح کار نمی کردم، همان جمعه به محل می رفتم.

شهلی ادامه داد: تا زمانی که نیروها داوطلب شوند، هلال احمر از او و ژستش عکس می گیرد و در پایان می گوید این کار را کردیم. نمیگم عکس نگیرن ولی بوق نزنین چون واقعا خجالت آوره. نمی دانم برخی از مسئولان سازمان امداد چگونه شب ها راحت می خوابند! بدون شوخی 8 نفر در کوه مفقود شدند و تیم امداد صبح روز بعد پس از حادثه محل را ترک کردند. می خواهم با چند نفر از بچه هایی که با تیم امدادی هلال احمر رفته بودند صحبت کنم. بندگان خدا از همان راه سپاه پاسداران به آنجا رفتند. یک ماشین با راننده گود به آنها دادیم و گفتند این ماشین هر لحظه ممکن است ما را بکشد.

وی در پایان اظهار داشت: کوهنوردان گرفتار در هر دقیقه منتظر یک منجی بودند. کافی است خودمان را جای آنها بگذاریم. مسئول فکر می کند فرزندش است، آیا دوباره این کار را کرد؟ از طرفی هلال احمر سگ جست و جو دارد که مهم است. هیچ کاری در مورد بهمن درآباد انجام نشد. تاریخچه ای در دنیا وجود دارد که حتی سه چهار ساعت بعد از ریزش بهمن، یک نفر گرفتار می شود. گاهی قبول می کنم که فرد از همان لحظه اول ریزش بهمن وارد دستگاه تنفسی و گوارشی می شود، اما من مسئول نمی توانم بنشینم و بگویم بهمن رسیده، آنها توانایی نفس کشیدن خود را از دست داده اند و جان خود را از دست داده اند. انجام دادن. هیچ چیزی.

مسئولانی که با آنها صحبت می کنیم توجیه می کنند که ما افراد مسئولیت پذیری هستیم و می خواهیم جان نجات دهندگان ما را به خطر نیندازند. قطعاً می توانم بگویم که می شد یک شبه تسکین داد. این نقش نجات دهنده است و وظیفه او رسیدن به موقع است. متخصصان باید در ارتفاعات شمال تهران حضور داشته باشند تا در صورت تماس با بالگرد یا سایر تجهیزات مناسب سریعاً به آنجا برسند.

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما