برجام در خان هفتم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

[ad_1]

فارو- اخبار منتشر شده در 48 ساعت گذشته حاکی از آن است که مذاکرات هسته ای در وین به مراحل پایانی خود رسیده است. پس از جمعه شب، دیپلمات ها از توقف مذاکرات با هدف «بازگشت به پایتخت ها و دریافت دستورالعمل از منابع سیاسی» خبر دادند.

برجام در خان هفتم  چه اتفاقی خواهد افتاد؟همه نشانه ها به رستاخیز برگم اشاره دارد
علی بیگدالی کارشناس مسائل بین الملل است گفتگو با فارو وی با اشاره به اینکه همه نشانه ها حاکی از احتمال زیاد توافق در مذاکرات وین است، گفت: با توجه به اینکه همواره موضع تندی علیه برجام داشته و اظهارات رابرت مالی از مذاکرات انجام شده ابراز خرسندی کرد. و انریکه موره، از سوی دیگر، همگی خاطرنشان کردند که مذاکرات به جایی رسیده است که هر دو طرف برای رایزنی های سیاسی به پایتخت ها بازگشته اند.

وی افزود: بنابراین نشانه ها حاکی از گشایش هایی در مذاکرات است و می توان گفت مسیر ورودی که می تواند به احیای برجام ختم شود، اما باید توجه داشت که ایران و آمریکا چاره ای ندارند. بلکه با شرایطی که در آن قرار دارند موافقت کنند. ایالات متحده در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه است و تحت این مشکلات، محبوبیت رئیس جمهور جو بایدن به پایین ترین حد خود یعنی حدود 32 درصد رسیده است که امتیازی منفی برای بایدن محسوب می شود.

بیگدلی گفت: برای دموکرات ها که کمتر از یک سال به انتخابات میان دوره ای فرصت دارند، این مانند زنگ خطر است، بنابراین آنها به دنبال گرفتن بلیت برنده از برجام هستند. از سوی دیگر با توجه به مشکلات اقتصادی که طی دو سال اخیر در کشور ما به وجود آمده است، ایران با شرایط بسیار سختی مواجه است و بنابراین راهی جز رفع تحریم ها برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که قرار است چه قراردادی بین دو طرف امضا شود، گفت: با توجه به اینکه طرفین توافق موقت را رد کرده اند، باید به یک توافق جامع برسند که این کار را بسیار دشوار می کند، زیرا اگر ایران به توافق موقت پایبند باشد. از 60 و 20 درصد به 3.67 درصد رسیده و سانتریفیوژهای IR6 در سایت کرج را رها کنید، زیرا ممکن است ایران از سانتریفیوژهای BRJAM.IR1 استفاده کند.

وی افزود: آمریکا همچنین اعلام کرده است که ایران باید تمام تاسیسات هسته‌ای خود را از این کشور خارج کند و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نظارت دقیق خود را مانند گذشته با توجه به هزینه‌های ایران برای افزایش برنامه‌های غنی‌سازی و توسعه ادامه دهند. تعهدی از سوی ایالات متحده، حذف تمامی تحریم ها بر اساس برجام و بازگشت به سال 2015، بنابراین هر دو طرف باید تصمیمات سیاسی بسیار دشواری اتخاذ کنند.

برجام در خان هفتم  چه اتفاقی خواهد افتاد؟شانس معامله اندک است
فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین المللی است گفتگو با فارو وی گفت: در حال حاضر به احیای مجدد برجام خوشبین نیستم. همه این سال ها گذشت و با اینکه برجام در سال 2015 امضا شد، اما بعد از آن دیدیم که با خروج ترامپ از توافق هسته ای همه چیز به صفر رسید.

وی افزود: در یک سالی که بایدن روی کار آمد، مذاکرات هم در دولت روحانی و هم در ریاست جمهوری ادامه داشت، اما هر بار که مذاکرات به نقطه حساسی می رسید، اتفاقی افتاد که همه چیز را به خطر انداخت. بین رودخانه و دو طرف به نقطه شروع باز می گردند، به نظر من، اگرچه ممکن است نشانه ها حاکی از توافق طرفین باشد، اما احتمالاً دوباره در دقیقه 90، یک اتفاق غیرمنتظره باعث می شود که برگه به ​​یکباره برگردد. .

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: معتقدم مذاکرات به صورت کوبنده و بدون نتیجه خاصی ادامه خواهد داشت چرا که دو طرف به دلیل اختلافات عمیق بین خود نمی توانند بر سر یک متن مشترک به توافق برسند.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما