چگونه در فتوشاپ پس زمینه را عوض کنیم؟

یکی از سوالاتی که کاربران در هفته های اخیر از ما پرسیده اند این است که چگونه در فتوشاپ پس زمینه را عوض کنیم؟ این پرسش ممکن است دو موضوع را شامل شود. یکی اینکه شما می خواهید رنگ بک گراند بوم خود در فتوشاپ را تغییر دهید. یا اینکه می خواهید پس زمینه یک تصویر را با تصویری دیگر جا به جا کنید. در واقع مورد دوم به تکنیک های فتومونتاژ اشاره دارد که ما در دوره های مجزا به طور تخصصی به این موضوع پرداخته ایم. در ویدیوی بالای صفحه سعی کرده ایم خیلی کوتاه به این دو مورد بپردازیم و ترفندهایی برای انجام اینکار به شما عزیزان یاد دهیم. چنانچه شما هم با این سوال مواجه هستید، پیشنهاد می کنیم پا به پای مدرس این ویدیو، این ترفندها را تمرین کنید.

درباره ویدیوی آموزش تغییر پس زمینه در فتوشاپ

در ویدیوی بالا دو تکنیک را برای تغییر پس‌ زمینه می‌بینیم. در تکنیک اول، یک بک‌گراند ساده داریم که فقط می‌خواهیم رنگش را تغییر دهیم. اما در تکنیک دوم سوژه‌ای داریم که می‌خواهیم رنگ پس زمینه‌اش را عوض کنیم. و اما در ادامه نیز آموزش تصویری تغییر پس زمینه در فتوشاپ را بررسی می‌کنیم تا با تکنیک‌های بیشتری در این زمینه آشنا شوید.

حتما ببینید: آموزش ذخیره عکس بدون پس زمینه در فتوشاپ (+فیلم رایگان)

تغییر پس زمینه در فتوشاپ

برای عوض کردن بک گراند سوژه‌های خود مراحل زیر را طی کنید.

۱/ باز کردن عکس

اول از همه برای تغییر پس زمینه در فتوشاپ عکس را باید در این برنامه باز کنید. هر چه تصویری که انتخاب می‌کنید ساده‌تر باشد، نتیجه نیز تمیزتر خواهد بود. بنابراین تا جایی که دستتان باز است، تصاویر ساده‌تر را انتخاب کنید.

ما اینجا تصویری داریم که بک‌گراندش صورتی است و سوژه‌های دیگری هم در بک‌گراند وجود دارند. ما می‌خواهیم عناصر پس زمینه را حذف کنیم و یک بک‌گراند ساده با رنگی متفاوت برای این عکس بسازیم.

در فتوشاپ به مسیر File> Open بروید و عکس را در برنامه باز کنید.

۲/ کار روی لایه‌ها

به پنل لایه های فتوشاپ بروید. اگر این پنل را نمی‌بینید، روی منوی Window بالای برنامه کلیک کنید و گزینه Layer را تیک بزنید. سپس در پنل Layers روی لایه اصلی تصویر کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس کلیدهای Ctrl+J کیبورد را بزنید تا یک کپی از این لایه ساخته شود. بعد لایه اصلی را خاموش کنید. برای این کار باید روی آیکون چشمی کلیک کنید که سمت چپ لایه دیده می‌شود.

حالا روی آیکون Create New Fill or Adjustment Layer که پایین همین پنل است کلیک کرده و یک Solid Color ایجاد کنید. Solid Color یک لایه رنگی ساده است.

با این کار پنجره Color Picker باز می‌شود. اینجا می‌توانید رنگ لایه را انتخاب کنید. سعی کنید یا رنگ سفید را انتخاب کنید یا رنگی گه به بک‌گراند نزدیک باشد. مثلاً ما برای تصویر بالا رنگ قرمز را انتخاب کرده‌ایم.

۳/ انتخاب سوژه

و اما می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین مراحل تغییر پس زمینه در فتوشاپ، یعنی انتخاب سوژه. برای انتخاب سوژه ابزارهای زیادی دارید که باید بسته به نوع سوژه از آنها استفاده کنید. همین‌طور می‌توانید بخش‌های مختلف یک سوژه را با ابزارهای مختلف انتخاب کنید. اگر با این ابزارها آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به دانشنامه «ابزارهای انتخاب فتوشاپ» بزنید.

ما اینجا برای شروع کار از ابزار Quick Selection استفاده می‌کنیم. بعد از انتخاب این ابزار، روی گزینه Select Subject که در نوار Options فتوشاپ است کلیک کنید. با این کار خودِ فتوشاپ سعی می‌کند سوژه را انتخاب کند و اگر سوژه ساده باشد، این کار را واقعاً تمیز انجام می‌دهد. اگر هم سوژه لبه‌های ناهمواری داشته باشد و پیچیده باشد، فتوشاپ می‌گوید که نمی‌تواند به طور خودکار انتخابش کند و باید به صورت دستی انتخاب شود. اگر این پیام را دیدید، از ابزارهای دیگری مانند ابزار Magic Wand یا Magnetic Lasso Tool استفاده کنید.

حتما ببینید: آموزش فارسی نوشتن در فتوشاپ (+فیلم رایگان)

۴/ تمیز کردن لبه‌ها

حتی اگر سوژه ساده باشد، باز هم ممکن است لبه‌های آن تمیز انتخاب نشده باشند. پس اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای بدانید که چگونه در فتوشاپ پس زمینه را عوض کنیم، باید تمیز کردن لبه‌ها را هم بلد باشید.

حرفه‌ای‌ترین راه درست کردن لبه‌ها، استفاده از قابلیت Select and Mask است. در حالی که سوژه از مراحل قبلی در حالت انتخاب‌شده قرار دارد، دوباره ابزار Quick Selection را انتخاب کنید. این بار در نوار Options روی Select and Mask کلیک کنید

با انتخاب این گزینه یک پنجره جدید سمت راست صفحه باز می‌شود. باید با اسلایدرهای این پنجره بازی کنید تا لبه‌های ناحیه انتخاب‌شده بهتر شوند. به خصوص اسلایدرهای Smooth و Feather را حتماً امتحان کنید.

اما برای این که لبه‌ها را راحت‌تر ببینید، می‌توانید نوع نمایش ناحیه انتخاب‌شده را تغییر دهید. برای این کار روی منوی View که بالای پنجره است کلیک کنید. سپس حالت Overlay یا On White را انتخاب کنید. در این حالات سوژه با رنگی متفاوت نشان داده می‌شود تا بتوانید دقیق‌تر روی انتخابتان تمرکز کنید.

دقت کنید که وقتی حالتی مانند Overlay را انتخاب می‌کنید، می‌توانید در اسلایدر Opacity در همین پنجره (که پایین View) است، میزان شفافیت Overlay را تغییر دهید. هر چه این اسلایدر را به سمت ببرید، رنگ‌ بک‌گراند و سوژه تفاوت بیشتری خواهند داشت و کار تغییر پس زمینه در فتوشاپ راحت‌تر خواهد بود.

وقتی در حال بازی با اسلایدرها هستید، روی سوژه زوم کنید تا مطمئن شوید لبه‌ها تمیز هستند. برای این کار کافی کلیدهای Ctrl و + را (برای بزرگ‌نمایی) و Ctrl و – را (برای کوچک‌نمایی) بزنید. برای جابه‌جا شدن روی سوژه هم می‌توانید کلید Space کیبورد را نگه دارید و با موس روی سوژه حرکت کنید.

در نهایت وقتی از لبه‌های ناحیه انتخاب‌شده راضی بودید، در همان بخش View این بار حالت Black and White را انتخاب کنید تا سوژه و بک‌گراند را سیاه و سفید ببینید. این کار را به دو دلیل انجام می‌دهیم. اول این که دوباره تمیز بودن لبه‌ها را چک کنید. دوم و مهم‌تر این که یک ماسک از لایه شما ساخته شود.

در نهایت وقتی کارتان با انتخاب لبه‌ها تمام شد، روی OK پایین پنجره کلیک کنید.

۵/ کار با ماسک لایه‌

تا اینجا تا حد زیادی یاد گرفتیم که چگونه در فتوشاپ پس زمینه را عوض کنیم. اما وقتی در پنجره بالا OK را زدید، می‌بینید که در پنل Layers یک ماسک برای لایه سوژه ساخته شده است. حالا می‌توانیم از همین ماسک استفاده کنیم تا انتخاب را تمیزتر از قبل کنیم. چگونه؟

در ماسک لایه، قسمت‌هایی که نمایش داده می‌‌شوند سفید هستند و قسمت‌های مشکی در واقع نمایش داده نمی‌شوند. حالا اگر بخواهیم قسمت‌هایی را حالت نمایش خارج کنیم، باید با براش مشکی روی آن قسمت‌ها بکشیم.

مثلاً در تصویر ما، در قسمت بند کفش انتخابمان هنوز تمیز نیست.

ما براش را برمی‌داریم و به آن رنگ مشکی می‌دهیم. سپس در نوار Options بالای برنامه Opacity آن را روی ۵۰ تنظیم می‌کنیم. با این کار لبه‌ها ظاهری طبیعی‌تر خواهند داشت.

با این براش بخش‌هایی می‌کشیم که می‎‌خواهیم پاک شوند. سپس با رنگ ۵۰% سفید نیز روی بخش‌هایی می‌کشیم که فکر می‌کنیم باید به ناحیه انتخابی اضافه شوند.

۶/ انتخاب سوژه

حالا همه‌چیز برای تغییر پس زمینه در فتوشاپ آماده است. کلید Ctrl کیبورد را نگه دارید و روی Thumbnail لایه سوژه کلیک کنید (منظور از Thumbnail تصویر کوچکی که در پنل لایه ها سمت چپ لایه نمایش داده می‌شود). با این کار سوژه انتخاب می‌شود. حالا کلیدهای Ctrl+J را بزنید تا یک کپی از این لایه ساخته شود.

حتما بخوانید!  آموزش ایجاد پالت رنگی سواچ در فتوشاپ

لایه‌های دیگر را خاموش کنید تا فقط سوژه را ببینید. اینجا می‌توانید در صورت تمایل اندازه بوم را از مسیر Image> Canvas Size تغییر دهید تا قسمت‌های اضافه بک‌گراند تا حذف کنید.

۷/ ساخت پس زمینه جدید

اگر می‌خواهید بک‌گراندی غیر از رنگ ساده به سوژه بدهید، می‌توانید هر تصویری را وارد این سند کنید تا به عنوان بک‌گراند سوژه اصلی نمایان شود. یا می‌توانید این سوژه را بکشید و به سندهای دیگر ببرید تا روی بک‌گراند دیگری قرار بگیرد.

اما در تصویر زیر می‌خواهیم یک بک‌گراند رنگی ساده داشته باشیم. پس روی گزینه Create New Fill or Adjustment Layer در پنل لایه ها کلیک می‌کنیم و یک Solid Color ایجاد می‌کنیم. رنگ آن را هم مطابق با تصویر زیر انتخاب می‌کنیم.

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما