نه نکته با تقویم

از آثار نوشتاری باستانی برمی آید که ایرانیان آغازین از تقویم ۳۶۰ روزه بر پایه تقویم بابلی استفاده میکردند که با اعتقادات و نامهای پارسی هماهنگ شده بود و ماهها بر اساس اشکال ماه به دو یا سه بخش تقسیم میشدند. یا اللَّهُ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ إِنِّی أَوْدَعْتُک یقِینِی هَذَا الْإِقْرَارَ بِک وَ بِالنَّبِی وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیهِمُ السَّلَامُ وَ أَنْتَ خَیرُ مُسْتَوْدَعٍ فَرُدَّهُ عَلَی وَقْتَ سُؤَالِ مُنْکرٍ وَ نَکیرٍ بِرَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیدِنَا وَ نَبِینَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیبِینَ الطَّاهِرِینَ. وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ نَبِیاً وَ بِالْقُرْآنِ الَّذِی أُنْزِلَ عَلَی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ کتَاباً وَ بِالْکعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِالصَّلَاةِ فَرِیضَةً وَ بِعَلِی علیهالسلام إِمَاماً وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِی بْنِ مُوسَی وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ صَاحِبِ الْعَصْرِ وَ الزَّمَانِ وَ خَلِیفَةِ الرَّحْمَنِ وَ مَظْهَرِ الْإِیمَانِ سَیدِ الْإِنْسِ وَ الْجَانِّ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ أَجْمَعِینَ، أَئِمَّةً وَ سَادَةً.

پیشرفت تکنولوژی به ما این اجازه را داده است که با استفاده از نرمافزارهای مخصوص، دریابید که مهارت مدیریت زمان چیست و آن را در خود پرورش دهید. پرورش مهارت مدیریت زمان، ظرفیت و توان شما را برای انجام کارهایتان بالا میبرد و با هر کاری که به اتمام میرسانید اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه فعالیتها را به دست میآورید. این اقدامات طالبان، که در میان فارسیزبانها پایگاهی ندارند، به نفرت بیشتری دامن خواهد زد. این اقدامات بیشتر به عنوان رفتار تهاجمی طالبان در حوزه فرهنگی فارسیزبان نکوهش شده است. این احتمال مطرح است که این تغییر در حوزه مالی و آموزشی و سراسر امور رسمی کشیده شود – چیزی که میتواند جنجالهایی را برانگیزد. در پای این نامه شیخ نورالحق انور، معاون انسجام امور دولت و سرپرست اداره امور طالبان امضا کرده است.

سرپرست اداره امور طالبان در نامه خود هیچ دلیلی در این زمینه مطرح نکرده و به عبارت «حسب هدایت شفاهی مقام امارت اسلامی» اکتفا تقویم مکانیکی کرده است. در این کشور امور اجرایی عملاً بر گاهشماری میلادی استوار است که خود خورشیدی است. به دلیل عدم دقت واضح گاهشماری قمری، کشورهای اسلامی، از جمله عربستان سعودی این گاهشماری را از امور مالی، اداری و آموزشی خود کنار گذاشتهاند. از جمله مهمترین گاهشماریهای دوازدهحیوانی رایج در ایران، تلفیقی از اركان گوناگون سه گاهشماری جلالی، هجری قمری و دوازدهحیوانی چینی بوده است. آغاز هر ماه باید به روشهای پیچیدهای از جمله «استهلال» چند فرد “مومن” و حکم یک مقام باصلاحیت تثبیت شود.

توضیح اینکه، تعداد شبانهروز ماه ذیحجه در سالهای عادی 29 و در سالهای کبیسه 30 شبانهروز است. تعداد شبانهروز ماههای این تقویم، متناوباً 30 و 29 شبانهروز است. مهمترین این اسناد، به جز برخی از آنها كه در تبت یافت شده، سنگنوشتههای اورخون، متعلق به 730 میلادی/ 112هجری قمری، است كه در حوالی قراقروم در مغولستان كشف شده است. برخی اركان این گاهشماری، كه از گاهشماری دوازدهحیوانی اخذ شده، اسم ماههای هر سال و عنوان دوازده حیوان اطلاق شده بر هر یك از سالهای یك دوره دوازده ساله و نیز طول سال (برابر طول سال شمسی در گاهشماری چینی) میباشد. برخی آن را به هوشنگ شاه پیشدادی و برخی دیگر به جمشید شاه نسبت دادهاند. او در سال 1805 حکمرانی مصر را در دست گرفت و بسیاری وی را پایه گذار مصر جدید می دانند.در زبان انگلیسی هم، سایت شبکه اجتماعی فیس بوک در صدر جستجو ها قرار دارد. تقویم آنلاین سایت باحساب منطبق بر تقویم رسمی ایران بوده و شامل تقویم هجری شمسی ، میلادی ، قمری ، روزهای هفته و مناسبت های ملی، مذهبی، جهانی و تعطیلات رسمی هر سال ایران از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۴۰۱ میباشد.

هرچند که تقویم امروز در ایران و تقویم امروز در افغانستان با هم تفاوت هایی ظاهری دارد اما مبنای هر دو تقویم هجری شمسی است. این تفاوت باعث شده که گاهشماری خورشیدی و گاهشماری قمری تاکنون ۴۳ سال متفاوت باشد. اکنون تقویم رسمی ایران و افغانستان فقط با تفاوت اسامی ماهها از هر جهت گاهشماری یکسان به حساب میآیند. مبنای این گاهشماری مانند گاهشماری قمری، هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه در ۶۲۲ میلادی است. مبدا سال هجری شمسی برجی، اول فروردین ماه سال شمسی هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است که ۱۱۹ روز قبل از اول محرم سال اول هجری قمری و مطابق با روز جمعه ۱۹ مارس ۶۲۲ میلادی است. در نرم افزار مبدل تقویم برای گاهشماری هجری قمری چهار دوره معرفی شده است که با واژههای astron و civil مشخص شدهاند. این چالشهای گاهشماری قمری باعث شده است که بسیاری از کشورهای اسلامی به گاهشماریهای خورشیدی روی آوردهاند. مبدأ این تقویم، اول محرم سالی است که پیامبر اکرم (ص) از مکة معظمه به مدینة منوره هجرت فرمودند.

این اصطلاح معمولاً در معماری و فیلمبرداری استفاده میشود. معمولاً تیمهای بزرگ این کار را انجام میدهند. بدون شک ابزارهای مدیریت پروژه (project management app) منظمترین روش برای ایجاد تقویم و سازماندهی همکاران و کارهای پیشرو را اختیار تیمها قرار میدهند. به باور شماری از منتقدان، این اقدام طالبان مانند شماری دیگر از کارهای این گروه در حوزه فرهنگی، بیشتر حوزه فرهنگی زبان فارسی را هدف حمله قرار داده است. یک تصویر از کتاب فارسی بیرونی، تصویر مراحل مختلف خسوف ماه را نشان می دهد. چنانکه تابش فروغ فعال سیاسی و قنبرعلی تابش، شاعر و استاد دانشگاه باور دارند، اقدام تازه طالبان در ادامه حذف نوروز، حذف واژه دانشگاه و محدود کردن زبان فارسی در مکاتبات رسمی صورت گرفته است. اگر مصرف یک دوز دارو را در زمان معمول آن فراموش نمودید،باید درطول 12ساعت بعدی آنرا مصرف نمایید.اگر بیش ار 12 ساعت از زمان معمول آن گذشته باشد دیگر این روش مطمئن نمي باشد.مصرف دارو را جهت جلوگیری از خونریزی زودرس از روی تقویم بسته بندی ادامه دهید.از یک روش مکانیکی جلوگیری از بارداری استفاده نمایید. تقویم ماههای سال ۱۴۰۱ خورشیدی به ترتیب در ادامه مطلب آمده است.

نامگذاری سالها نیز به این ترتیب خواهد بود که سال 1، سیچقان ئیل یا سال موش؛ سال 2، اود ئیل یا سال گاو؛ سال 3، بارس ئیل یا سال پلنگ؛ سال 4، توشقان ئیل یا سال خرگوش؛ سال 5، لوی ئیل یا سال نهنگ؛ سال 6، ایلان ئیل یا سال مار؛ سال 7، یونت ئیل یا سال اسب؛ سال 8، قوی ئیل یا سال گوسفند؛ سال 9، پیچی ئیل یا سال میمون؛ سال 10، تخاقوی ئیل یا سال مرغ؛ سال 11، ایت ئیل یا سال سگ؛ سال 12، تنگوز ئیل یا سال خوك.

و میزان 0.2422 که نزدیک عدد 0.25 است و در هر 4 سال یکبار یک روز به سال اضافه می شود و سال کبیسه یا (Leap Year) اتفاق می افتد. درون ثانی مولانا کتابش را نیز بـه پارسی به منظور جهان باقی گذاشت و مایـه تاسف هست کهانی بخواهند به منظور کشور مجهول الهویـه خود کـه حتی که تا پیش از عثمانی ها یکی از ایـالات ایران بوده هست امروز دست بـه سرقت فرهنگی و بزرگان ایران بزند . یعنی ماه محرم 30، ماه صفر 29 شبانهروز و همینطور تا آخر گرفته میشود. در تقویم قمری هر سال 12 ماه دارد که هر کدام با توجه به ماه هلالی، 29 روز یا 30 روز دارد. با این حساب، تعداد شبانهروزهای هر ماه قمری که برابر با مدت زمان بین دو رؤیت متوالی هلال ماه نو است، 29 یا 30 شبانهروز گرفته میشود. مدت سال شمسی، نوروز و كبیسههای تقويم هجری شمسی، دقيقاً بر مبنای محاسبات نجومی تعيين میشود. تقویم هجری قمری هلالی، تقویم دینی مسلمانان جهان است. احکام دینی و اسلامی. در نوشتههای مورخان و دانشمندان اسلامی پس از حمله مغول نوعی گاهشماری دوازدهحیوانی با اركان گاهشماری دوازدهحیوانی چینی معرفی شده است.

تقویم اسلامی نیز منطبق بر تقویم قمری می باشد که تعطیلات ان در یک دوره 33 ساله در تمام فصول گردش می کند و برای انطباق با طول واقعی ماههای قمری هر سی سال 11 روز به آن اضافه می شود (البته اگر سال کبیسه محاسبه نگردد). از سوی دیگر، به دلیل حرکت ظاهری غیریکنواخت مرکز خورشید در آسمان، طول هر برج از ۲۹ تا ۳۲ روز متفاوت بود و همانند ماه قمری،گاه پیش میآمد که طول یک برج از سالی به سال دیگر تغییر کند. چرخه کارهایی را که بر روی گردش ثانیهها میچرخد، نمیتوان تا رویت هلال متوقف کرد. بیشتر این کشورها از گاهشماری میلادی استفاده میکنند که خود خورشیدی است. پس از ابوریحان بیرونی، محمود كاشغری نیز درباره گاهشماری دوازدهحیوانی مطالبی ذكر نموده است.

بخش میانی درباره کاربرد قانون 80/20 در میان سازمانها و بهکارگیری استراتژیهای ساده برای جذب مشتری و افزایش درآمد توضیح میدهد. قانون ۸۰ /۲۰ یعنی ۸۰ درصد نتایج از ۲۰ درصد تلاشها حاصل میشوند. یعنی در حقیقت مبدأ تاریخ برای کسانی که آغاز شبانهروز را از نیمه شب میگیرند، روز جمعه 1 محرم سال 1 قمری و برای کسانی که آغاز شبانهروز را از غروب خورشید میگیرند، پنج شنبه 1 محرم سال 1 قمری است. 15 یعنی گاهشماری هجری قمری قراردادی با مبدأ 15 ژوئیۀ 622 میلادی. جایگزین هجری قمری شد اما نامهای ماهها، نامهای بروج فلکی (حمل، ثور، جوزا …) بود. در افغانستان از نام ماه های برجی ( حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو ، حوت) استفاده می شود. تاریخ اول هر ماه با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی اُم ماه قبل ماه، به ثبوت میرسد.

بدلیل وجود اختلاف ساعت میان مناطق مختلف جهان، تاریخ میلادی امروز درمناطق زمانی گوناگون،در دقایق یا ساعاتی از شبانه روز ممکن است حداکثر 1 روز باهم متفاوت باشند. ماههای گاهشمار هجری خورشیدی برجی، بین ۲۹ تا ۳۲روزه و طول ماهها در هرسال بستگی به توقف سالانه خورشید در هر برج متفاوت بودهاست. مبدأ و نام 12 ماه این تقویم، همانند تقویم هجری قمری هلالی است. راه حل دیگر اضافه کردن سه ماه به یک دوره 8 ساله قمری ویا در دوره متونیک که برگرفته از نام منجم یونانی به نام متون (433 قبل از میلاد) می باشد در هر دوره 19 ساله قمری برای تطابق به تقویم شمسی 7 ماه به آن اضافه می شود؛ دوره 19 ساله متونیک نسبتاً دقیق می باشد. در تنظیم تقویم قمری، ماه شمسی ملاک نمی باشد و برای اینکه طول ماههای قمری صحیح باشد و بین ماهها مطابقت وجود داشته باشد، یک راه حل اینست ماههای قمری را یک در میان 29 روز و 30 روزه باشد. خون دادن یا حجامت فصد زالو انداختن در این روز، از ماه قمری، باعث شادی دل می شود.

و چنین استفاده میشود که خواب بیننده را با شخصی دعوا یا خصومتی پیش آید که بر او شاهد بیاورد و بر خصم خود غلبه کند.ان شاءالله و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید… طول سال قمری قراردادی (35411⁄30 یا 35411⁄36) عدد صحیحی از شبانهروزهای کامل نیست، حال آنکه در محاسبات روزمرة تقویم هجری قمری، طول سال با تعداد شبانهروزهای کامل مورد نیاز است؛ از این رو، برای برطرف کردن این مشکل در تقویم هجری قمری قراردادی از کسر شبانهروز طول سال قمری قراردادی طرف نظر میشود و این سال 354 شبانهروزه را «سال عادی» مینامند. قدیمیترین تقویم پیش از هخامنشیان با بنای اقتصاد کشاورزی ایرانیان و نیاز به تعیین فصول، تقویمی فصلی بودهاست که بخصوص از سوی ساکنان غربی ایران متأثر از تقویم بابلیان، خورشیدی-قمری بوده که تا زمان هخامنشیان نیز مرسوم بودهاست. او 10 روز از سال 1582 میلادی کم کرد تا ابتدای فصل بهار دوباره به 21 مارس منتقل شد. شاید چون خودم در این حوزه فعالیت میکنم و تولیدکننده محتوا هستم نظرم جلب شد به این موضوع و خیلی از خوانندهها براشون مهم نباشه؛ اما در کل چنین ایراداتی یه کم اعتبار نوشته رو زیر سوال میبره ناخودآگاه.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما