رفیق ایرانی فقط تو آقای تورم

[ad_1]

روزنامه همشهری: در این روزهایی که مشکلات معیشتی کاملاً مشخص شده است، روزهایی را بخوانید که مردم جهش بزرگی در تورم و مشکلات مالی داشتند.

علیرضا احمدی: سال 95 یکی از سخت ترین سال های دهه 70 برای اقتصاد ایران بود. در سالی که تورم اوج گرفت و دلار همراه با نرخ تورم بالا رفت، رکورد زد و این معضل آرامش جامعه را بر هم زد و دغدغه اصلی مردم معیشت آنها بود. ; اقتصاد کشور و تورمی که مردم تجربه کردند تا آن زمان بی سابقه بود و از آن زمان تاکنون تجربه نشده است.

رفیق ایرانی فقط تو آقای تورم

کاهش قیمت نفت و عدم تعادل درآمد و مخارج ارزی کشور که باعث افزایش قیمت ها در بازار مصرف عمومی و افزایش قیمت برخی از کالاها مانند سیب زمینی شده بود، تأثیر روانی خاصی بر توده مردم داشت. با اعتراضات مردمی در برخی نقاط. مانند اسلامشهر در استان تهران، صبح روز پانزدهم بهمن ماه پس از افزایش کرایه مینی‌بوس تعطیل شد.

سال دوم دولت دوم شرایط خاصی برای اقتصاد کشور داشت. از یک سو تورم داخلی و از سوی دیگر فشارها و تحریم های آمریکا شرایط را برای ایران پیچیده می کرد. در چنین شرایطی برنامه «پنج سال اول توسعه کشور» بر اساس ارزیابی ها با موفقیت نسبی به پایان رسید و سال 1374 اولین سال اجرای برنامه «پنج سال دوم توسعه کشور» بود که با تکیه بر آزادسازی اقتصادی و خصوصی سازی انجام شد. . از نظر ساختار و ماهیت. هدف اصلی این برنامه برآورد 1.5 درصد بود.

همچنین در سال 95، فعالیت های وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران با استفاده از الگوی توافق دوجانبه وارد مرحله جدیدی شد. این زمانی بود که فشارهای آمریکا در این زمینه روز به روز بیشتر می شد. چند روز قبل از آغاز سال 1374، در 24 اسفند 94، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، با صدور فرمان اجرایی شماره 12957، توسعه منابع نفتی ایران را ممنوع اعلام کرد و هرگونه معامله و دخالتی را برای شرکت های آمریکایی افشا کرد. صنعت نفت و گاز ایران در قراردادها ممنوع است.

رفیق ایرانی فقط تو آقای تورم

این فرمان، اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده یا نهادهای تحت حاکمیت نهادهای آمریکایی را از مشارکت در قراردادها یا تضمین اشخاص ثالث، از جمله «نظارت یا مدیریت توسعه منابع نفتی ایران» و «تامین مالی توسعه بخش نفت ایران» منع می‌کند. اگرچه این توافقنامه قرارداد شرکت آمریکایی کونوکو با ایران را لغو کرد، اما در اواسط سال 1995 قرارداد توسعه منطقه سیری 2 1.2 میلیارد “A” و “E” با فرانسه امضا شد.

تصویب پیش نویس قرارداد بین المللی حمل و نقل جاده ای بین دولت های ایران و ارمنستان در اردیبهشت ماه، افتتاح بازار مرکزی میوه و تره بار در تهران در مراسمی با حضور هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت، تاسیس شرکت پست بانک دولتی در شهریورماه، تصویب. امضای توافقنامه هیأت وزیران برای ساخت آزادراه تهران-شمال در مردادماه، توسعه روابط سیاسی-اقتصادی ایران و ویتنام در سفر هاشمی رفسنجانی. کشور و صدور پیش نویس دستور در مهرماه یکی از مهم ترین اخبار اقتصادی سال ۱۳۷۴ «رفع فقر از کشور» رئیس جمهور در سفر بهمن ماه به سازمان برنامه و بودجه بود.

علی عمادی: همانطور که گفتیم، در سال 1974، در اوایل دهه 1970، تورم عظیم به رکورد 49.1 درصد رسید. با این حال، رشد بازار سهام به بازار سهام کمک کرد تا 123.1 درصد رشد کند و به 1549.4 برسد. در بازار غیررسمی دلار 53.2 درصد بالاتر از میانگین قیمت 404 تومان معامله شد. این بار اما بازار طلا و سکه یکی از بازارهای دیگر باقی ماند و سکه تمام بهار استقلال با تنها 45.5 درصد افزایش به طور میانگین 44 هزار و 170 تومان معامله شد. قیمت بنزین نیز امسال دو برابر شده و از لیتری 5 تومان به 10 تومان رسیده است.

رفیق ایرانی فقط تو آقای تورم

قیمت مسکن کشور در آن سال نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش یافت. متوسط ​​قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور 35 هزار و 800 تومان بوده است. پس از تهران با 33 درصد افزایش، گران ترین متوسط ​​قیمت آپارتمان در شیراز متری 45 هزار و 100 تومان بوده است. ارزان ترین میانگین قیمت برای اراک نیز متری 23600 تومان بوده است.

در سال 74 میانگین قیمت آپارتمان در تمامی شهرهای منتخب نسبت به سال قبل افزایش یافت اما بیشترین افزایش در زنجان بعد از تهران بود. در ژانجان قیمت آپارتمان های مسکونی بیش از 55 درصد در هر متر مربع معادل 29 هزار و 800 تومان افزایش یافت اما در تهران میانگین قیمت 61 درصد افزایش یافت.

متوسط ​​قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران 95 هزار و 800 تومان بوده است. منطقه یک با 183 هزار و 300 تومان بیشترین و منطقه 18 با 50 هزار و 200 تومان کمترین میانگین را داشته اند. میانگین قیمت ها در تمام مناطق در سال جاری افزایش یافته است. بیش از 83 درصد در منطقه 5، 74 درصد در منطقه 4، 73 درصد در منطقه 8 و 72 درصد در منطقه 11. از بین 20 منطقه تهران، منطقه 17 با 36 درصد و منطقه 12 با 42 درصد کمترین افزایش قیمت را دارند.

رفیق ایرانی فقط تو آقای تورم

متوسط ​​اجاره هر مترمربع آپارتمان در تهران با افزایش 32 درصدی به 392 تومان رسید. یعنی در آن سال برای یک واحد 100 متری به طور متوسط ​​ماهیانه 39240 تومان (بدون سپرده) اجاره پرداخت شد. با 32 درصد افزایش نسبت به سال قبل، بیشترین اجاره بها مربوط به منطقه 3 با متری 652 تومان و کمترین آن، هجدهم، متری 258 تومان بوده که طی 73 سال 16 درصد افزایش داشته است. در آن سال متوسط ​​اجاره بها در منطقه ۷ با ۴۷ درصد افزایش به ۵۶۷ تومان و در منطقه ۱ با ۴۲ درصد افزایش به مترمربع ۵۵۱ تومان رسید.

در سال 74 دستمزدها 37 درصد افزایش یافت و حداقل دستمزد 16000 تومان بود. متوسط ​​هزینه در سال جاری 90 هزار و 881 تومان در ماه بوده است، در حالی که متوسط ​​درآمد خانوار ایرانی 69 هزار و 444 تومان در ماه بوده و شکاف بین درآمد و هزینه خانوار به بیش از 31 درصد رسیده است.

هزینه های غذا و نوشیدنی خانوارها در سال جاری حدود 44 درصد افزایش یافته است. گوشت در سال 74 با 58 درصد افزایش نسبت به سال قبل به کیلویی 964 تومان رسید. افزایش قیمت باعث کاهش 10 کیلوگرمی مصرف سالانه دام خانواده ایرانی به 76 کیلوگرم (6.3 کیلوگرم در ماه) شد. علاوه بر این افزایش قیمت باعث کاهش مصرف برنج، ماست، پنیر، شکر و سیگار ایرانی و خارجی شد. در مقایسه با سال 1352 بیشترین افزایش هزینه خانوار با 51 درصد مربوط به پوشاک و کفش بوده است.

رفیق ایرانی فقط تو آقای تورم

رفیق ایرانی فقط تو آقای تورم

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما