دختران ایران و تلویزیون تاجیکستان

[ad_1]

تیم فوتبال بانوان ایران روز گذشته در دیداری سخت مقابل چین یکی از نامزدهای قهرمانی این دوره از رقابت ها شکست خورد. شاگردان میریام ایرندوست که در اولین بازی توانستند جلوی هند میزبان جام ملت های آسیا 2022 را بگیرند، دیروز در این بازی 7 بار دروازه خود را باز کردند و این شکست می توانست سنگین تر از این باشد.

به گزارش شرق، در بازی دیروز خبری از سیوهای دیوانه کننده زهرا کدایی، دروازه بان برتر ایران نبود و دیگر هیچ توهین جهانی از مدافعان عجول ایران دیده نشد. البته نتیجه چندان غیرمنتظره نبود و اگر غیر از این بود باید از معجزه یا غافلگیری صحبت کرد. با وجود این، اظهارات امیدوارکننده میریام ایرندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در کنار نتیجه بازی در روز اول مقابل هند، کمی سطح انتظارات را بالا برد. نه انتظار قهرمانی چین، یکی از قدرتمندترین تیم های زنان جهان، بلکه انتظار شکست سبک تری از ایران.

به هر حال چین که 8 بار قهرمان آسیا شده است مقابل ایران قرار گرفت، تیمی که برای اولین بار طعم جام ملت ها را چشید که از ابتدا تا انتها زمین و زمان را در اختیار داشت. با توجه به اتفاقات فوتبالی در این تیم، ایران با پارک اتوبوس مقابل دروازه سعی کرد از شکست سنگینی جلوگیری کند. طرحی که در نهایت به جایی نرسید و تیم ملی هفت بار دروازه خود را باز کرد. شاید اگر ایران در آن چهار گلی که چین تایپه به چین جذب کرده بود، بازی را می باخت، امیدها برای صعود به مرحله بعد بیشتر می شد. با این حال، هنوز هیچ چیز روی کاغذ تمام نشده است.

شاگردان میریام ایرندوست در حال حاضر از دو بازی یک امتیاز دارند و روی کاغذ شانس صعود به مرحله بعد دست نخورده باقی مانده است. ایران در بازی سوم باید به مصاف تیم قدرتمند دیگر این تیم یعنی چینتیپ برود. اگر این بازی به سود ایران به پایان برسد، شانس صعود به مرحله حذفی این رقابت ها باقی خواهد ماند.

در این دوره مسابقات تیمی در سه تیم چهار تیمی به رقابت می پردازند که از هر تیم دو تیم اول به مرحله بعد صعود می کنند و دو تیم سوم بزرگسالان شانس صعود به مرحله بعد را دارند. دقیقاً اینجاست که بخت ایران زنده نگه داشته می شود. البته تیم بانوان ایران مقابل چین تایپه اصلا کار ساده ای نیست و پیروزی مقابل آن تیم شگفتی ساز خواهد بود.

با وجود نتایجی که دیروز به دست آمد، هنوز نمی توان ارزش کار فوتبال دختران ایران را زیر سوال برد. در روزهایی که شرایط آنها اصلا شبیه سایر تیم های آسیایی نبود، موفق شدند جواز حضور در این مسابقات را کسب کنند. از سوی دیگر این دختران نیز با بی مهری یا سیاست های پیچیده تلویزیونی مواجه شدند و در شرایطی که پخش زنده این بازی ها می توانست انگیزه آنها را دوچندان کند بی فایده رها شدند.

البته تلویزیون تاجیکستان در ورزش ایران پخش می شود و بازی های تیم ملی بانوان ایران را به صورت زنده در این مسابقات پخش می کند. اتفاقی که به دلیل فارسی زبان بودن نویسندگان این شبکه بر زیبایی آن افزود. با کمال تعجب، پخش فوتبال زنان در آسیا برای شبکه‌های تاجیکستانی که نماینده‌ای در این رقابت‌ها ندارند، مهم‌تر از تلویزیون ایران است که چشم خود را بسته است.

تاجیکستان با وجود کوچک‌تر بودن و کمبود نیروی انسانی در مقایسه با ایران، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش ورزش بانوان انجام داده و با پوشش بازی‌ها و تورنمنت‌های مختلف، تلاش می‌کند تعداد بیشتری از آنها را برای رسیدن به سطوح بالاتر در آسیا تشویق کند. این البته با سیاست جنجالی «سیما» ایران در تناقض است. البته در این بین اتفاقی افتاده است که ربطی به سیما ندارد و صداوسیما متوجه آن شده است.

برخلاف تلویزیون که از پوشش بازی های فوتبال دختران ایرانی در آسیا صرف نظر می کرد، صدا و سیما و ارجش با پوشش خبری این بازی ها و البته اعزام خبرنگار برای این بازی ها گام مثبتی در این زمینه برداشتند. در حالی که گزارشگر هیئت سعی می کند بارها و بارها و گاهی به شکلی آزاردهنده تر از گزارش حقایق در حین پخش بازی، بازیکنان را اذیت کند، اما این اقدام مثبت صداوسیما در ایران است که نیاز به تأمل بیشتری دارد.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما