یأجوج و ماجوج چه ربطی به شهر لندن دارد؟

[ad_1]

فارو- داستان یأجوج و ماجوج اولین بار در کتاب مقدس یهودیان به ویژه در کتاب حزقیال ذکر شده است و همچنین ظهور یأجوج و ماجوج را در روزهای آخر پیش بینی می کند. در این کتاب، یأجوج و ماجوج در واقع ملت‌هایی اشتباه هستند که در سراسر جهان با دین خدا می‌جنگند و شکست می‌خورند.

به گفته فارو؛ قرآن کریم نیز در دو سوره کهف و انبیا از یاجوج و ماجوج یاد کرده است. در سوره کاف احتمالاً یأجوج و ماجوج با وحشی ها و بدعت گذاران هستند. در سوره انبیا پیشگویی شکستن حصار و هجوم یأجوج و ماجوج از نشانه های قیامت قریب الوقوع ذکر شده است.

از آنجا که نیروهای اهریمنی در متون مقدس یأجوج و ماجوج به تصویر کشیده شده است، در طول تاریخ اتفاق افتاده است که قبایل و گروه های مختلف دشمنان آنها (مثلاً قوم مغول یا هون) با یاجوج و ماجوج ذکر شده در کتاب مقدس مقایسه شده اند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های معاصر این استفاده در طول جنگ سرد رخ داد، زمانی که بسیاری از بلوک غرب (از جمله شخص رئیس جمهور رونالد ریگان) اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق را یکسان می‌دانستند. در کتاب حزقیال آمده است که فرمانروای یأجوج سرزمین یاجوج و خداوند «مشک» است. شباهت کلمه “مشک” به “مسکو” پذیرش این ایده را بسیار آسان کرد.

یأجوج و مأجوج;  گارد شهر لندن

اما در حالی که گفتن “یأجوج و ماجوج” به دیگران در بیشتر مواقع توهین آخرالزمانی است، حداقل یک شهر در جهان وجود دارد که دیدگاه دوستانه ای نسبت به یأجوج و ماجوج دارد. این دو موجود مرموز و عجیب قرن هاست که نگهبانان شهر لندن بوده اند و مجسمه آنها احتمالا بیش از پانصد سال قدمت دارد که در یکی از ساختمان های مهم این شهر به نام Guildhall نگهداری می شود. البته مجسمه‌ها بارها به دلایل مختلف تخریب شدند، اما هر بار مجسمه‌های جدیدی جایگزین آن‌ها شدند. مجسمه های فعلی در سال 1953 ساخته شده و در سالن قرار گرفتند (در زیر تصویر مجسمه ها و فیلمی از ورود مجسمه سازان به سالن در سال 1953 مشاهده می شود).

اما علاقه لندن به یأجوج و ماجوج بیش از نصب مجسمه است. به مدت هشتصد سال، هر شنبه در اواسط نوامبر، کارناوالی به نام «نمایش شهردار بزرگ» در لندن برگزار می‌شود که نمادی از اعلام وفاداری لندن به تاج و تخت است. یکی از نمادهای همیشگی این کارناوال مجسمه یأجوج و ماجوج است که توسط راهپیمایان در خیابان ها به حرکت در می آید. مجسمه‌هایی که در حال حاضر در این مراسم استفاده می‌شوند توسط انجمن سازندگان سبد بلند در سال 2006 ساخته شده‌اند (عکس‌های مجسمه‌های حصیری Gog و Magog و حرکت آن‌ها در خیابان‌های لندن را در زیر ببینید).

اما یأجوج و ماجوج چه ربطی به لندن دارند؟ داستان به افسانه های قدیمی مردم انگلیس برمی گردد. افسانه ها به اشکال مختلف در نقاط مختلف بریتانیا نقل می شود، یکی از قدیمی ترین روایات مکتوب باقی مانده در “تاریخ پادشاهان بریتانیا” (قرن دوازدهم) توسط جفری مامون (جفری مامون) یافت می شود. بر اساس این افسانه ها، نام “بریتانیا” از قهرمانی به نام بروتوس تروی گرفته شده است. بروتوس از نوادگان آئنیاس، قهرمان معروف آواز هومر است. او به سرزمین آلبیون (نام قدیمی بریتانیا) می رسد و پس از کشتن شیاطین ساکن در آن، فرمانروای آن سرزمین می شود.

چگونگی پراکنده شدن شیاطین در این سرزمین، خود داستانی است. بر اساس افسانه، امپراتور روم دیوکلتیان 33 دختر شریر داشت. او برای کنترل آنها تصمیم می گیرد آنها را به زور به شوهرش تحمیل کند. اما این دختران به رهبری خواهر بزرگترشان آلبا، شوهرانشان را می کشند و سوار کشتی می شوند و فرار می کنند. پس از یک سال آنها به جزیره بزرگی می رسند که به نام دختر بزرگتر آلبیون نامیده می شود. در آنجا با شیاطین ازدواج می کنند و این شیاطین را به دنیا می آورند.

دو نفر از این شیاطین به نام های گوگ و ماگوج هستند که پس از کشته شدن توسط بقیه شیاطین توسط بروتوس دستگیر شده و به لندن (که در آن زمان «تروی جدید» نامیده می شد) برده می شوند. بروتوس دو دیو را آموزش می دهد و آنها را از کاخ خود در می آورد و آنها را به عنوان نگهبانان قصر به کار می گیرد. اینجاست که این دو به عنوان نگهبانان شهر لندن شناخته شدند (تصویر زیر نقاشی نبرد بروتوس در شیاطین در اوایل قرن نوزدهم است).

یأجوج و مأجوج;  گارد شهر لندن

برای این دو مدافع حروف مختلفی ذکر شده است. مثلاً طبق یک روایت یکی گوگماگوج و دیگری کورنت نام دارد که از دوستان بروتوس بوده است. اما در نهایت نامی که رواج یافته، یأجوج و مأجوج است که همان حروف ذکر شده در کتاب مقدس است.

این افسانه از این جهت جالب است که عناصری از فرهنگ رومی، اساطیر یونانی و نامه های کتاب مقدس را ترکیب می کند تا زمینه اسطوره ای را برای بریتانیا فراهم کند. قطعاً هیچ یک از بخشهای این اسطوره امروزه تاریخی به حساب نمی آیند. نه نام بریتانیایی از بروتوس گرفته شده است و نه نام آلبیون مالبا. تاریخ واقعی بریتانیا شامل ازدواج با شیاطین و شیاطین رام نمی شود. با این حال، اسطوره های قدیمی حتی پس از یافتن اسطوره ها نیز کم و بیش تأثیر خود را در فرهنگ ها و سنت ها حفظ می کنند.

[ad_2]

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما